OBZOR ke stažení

Za velkého zájmu odborné veřejnosti napříč železničním odvětvím proběhl ve dnech 11. a 12. dubna již 5. ročník mezinárodního diskusního setkání, letos pod názvem „Česká a evropská železnice pro 21. století - jeden společný trh“, kterou každoročně pořádá poslanec Martin Kolovratník. Letos se konala v kongresovém centru v Dříteči nedaleko Kunětické hory (konference se po oba dny zúčastnil i předseda OSŽ Mgr. Martin Malý).

Odborové sdružení železničářů uzavřelo smlouvu o spolupráci při poskytování ČSOB Motivačního programu pro členy OSŽ - zaměstnance vybraných zaměstnavatelů, kde naše odborová organizace působí. Jedná se o zvýhodněnou nabídku produktů poskytovaných bankou ČSOB (včetně Poštovní spořitelny) klientům, kteří o to projeví zájem.

Zástupci Rady vlády pro výzkum, vývoj a inovace podepsali ve čtvrtek 11. dubna s Asociací podniků českého železničního průmyslu společné Memorandum o rozvoji železničního průmyslu v České republice. Podle místopředsedy vládní rady Karla Havlíčka (kandidáta na nového ministra průmyslu a obchodu) by toto memorandum mělo podpořit pohodlnou, k přírodě šetrnější a efektivní dopravu po železnici.

Nejdůležitější je, aby byli zaměstnanci v dopravě slyšet, aby o nich věděla nejen veřejnost, ale také politici, protože to jsou právě oni, kdo o zaměstnancích v dopravě nakonec rozhoduje, říká Wouter Goedertier, odborník ETF (European Transport Workers Federation) na kampaně.

Místopředseda OSŽ a předseda Podnikového výboru OSŽ ČD Cargo Radek Nekola informoval na zasedání Představenstva OSŽ o jednání Dozorčí rady ČD Cargo a valné hromady, která z Dozorčí rady ČD Cargo odvolala brněnského komunálního politika a člena hnutí ANO Jiřího Švachulu, v současnosti vazebně stíhaného kvůli korupci při městských zakázkách.

Lokomotivní park ČD Cargo posílil o lokomotivu TRAXX 187.344 z parku pronajímatele Railpool. Tento stroj byl poprvé nasazen 11. dubna 2019 na uceleném vlaku z Passau do Krems an der Donau. Lokomotiva vybavená systémem „last mile“ je primárně určena na výkony na rakouských tratích včetně obsluhy vleček.

V úvodní části jednání Podnikového výboru (PV) OSŽ při Českých drahách, a. s., které se konalo v Praze, v sídle OSŽ dne 10. dubna, zopakoval Vladislav Vokoun, předseda PV OSŽ při ČD, a. s., postup OSŽ při ohrožení jízdních výhod železničářů (podrobněji v článku Argumentace OSŽ pro zachování jízdních výhod na základě § 33 zákona 77/2002 Sb., který zmocňuje MD ČR k vydávání tarifu zaměstnaneckých jízdních výhod).

S tradičními body v netradičním čase. Z důvodu kolize s dopolední schůzkou zástupců odborových centrál s ministrem dopravy bylo jednání Představenstva OSŽ v úterý 9. 4. 2019 posunuto až na odpoledne od 13 hodin. Informace ze zásadních jednání načal předseda OSŽ Mgr. Martin Malý (na snímku), který jednání řídil, shrnutím dění kolem ohrožení režijních výhod.

Záznam z televizního vystoupení předsedy OSŽ Mgr. Martina Malého ve zpravodajském pořadu TV Blesk. Předseda M. Malý vysvětluje proč jsou režijní jízdenky jako benefit ekonomicky nejvýhodnější variantou.

Pro přehrání videa klikněte na obrázek níže nebo přejděte přímo na stránky TV Blesku. (Video se přehraje po reklamním bloku.)

(AKTUALIZOVÁNO) Při dnešním (3. 4. 2019) jednání Hospodářského výboru poslanecké sněmovny PČR byl projednáván také  pozměňovací návrh poslance za ANO Ing. Martina Kolovratníka na téma zrušení § 33 zákona 77/2002 Sb., který zmocňuje MD ČR k vydávání tarifu jízdních výhod železničářům. Po rozsáhlé diskusi k tématu jízdních výhod železničářů, které jsem se jako zástupce Odborového sdružení železničářů měl možnost zúčastnit a uplatnit tak většinu našich argumentů, došlo k zamítnutí tohoto návrhu výraznou většinou členů výboru.

Jízdní výhody jsou produktem, který je součástí firemní a státní politiky prakticky po celou historii národních železničních společností působících na území  dnešní České republiky. Jejich reálný význam sice měnil*₁ a mění podobu dle aktuální společenské, ekonomické a politické situace, nicméně vždy znamenal a znamená pro dotčené zaměstnance pocit sounáležitosti s firmou. Pro rodinné příslušníky jízdní výhody také slouží jako určitá kompenzace za čas (víkendy, svátky, noční dobu a tisíce hodin přesčasů), který jejich manželé(ky), nebo rodiče strávili a stále stráví, na rozdíl od většiny ostatních občanů, mimo domov.

Bez jednoho roku půlstoletí práce na železnici, z toho 20 let jako předseda závodního výboru OSŽ železniční stanice Brno, někdejší člen vrcholových orgánů OSŽ, přesvědčený železničář a odborář - to je ve veliké zkratce profesní curiculum vitae Jiřího Bláhy, který v těchto dnech odchází na zasloužený odpočinek. Jak se dívá na práci, kterou pro své členy vykonává OSŽ, co říká na současné dění na železnici a co by přál všem železničářům v současné době v jejich práci? To jsou jen některé z otázek, na něž Jiří Bláha odpovídá v rozhovoru pro časopis Obzor.

Právě přítomno: 367 hostů a žádný gestor