OBZOR ke stažení

Nejdůležitější je, aby byli zaměstnanci v dopravě slyšet, aby o nich věděla nejen veřejnost, ale také politici, protože to jsou právě oni, kdo o zaměstnancích v dopravě nakonec rozhoduje, říká Wouter Goedertier, odborník ETF (European Transport Workers Federation) na kampaně.

Záznam z televizního vystoupení předsedy OSŽ Mgr. Martina Malého ve zpravodajském pořadu TV Blesk. Předseda M. Malý vysvětluje proč jsou režijní jízdenky jako benefit ekonomicky nejvýhodnější variantou.

Pro přehrání videa klikněte na obrázek níže nebo přejděte přímo na stránky TV Blesku. (Video se přehraje po reklamním bloku.)

Bez jednoho roku půlstoletí práce na železnici, z toho 20 let jako předseda závodního výboru OSŽ železniční stanice Brno, někdejší člen vrcholových orgánů OSŽ, přesvědčený železničář a odborář - to je ve veliké zkratce profesní curiculum vitae Jiřího Bláhy, který v těchto dnech odchází na zasloužený odpočinek. Jak se dívá na práci, kterou pro své členy vykonává OSŽ, co říká na současné dění na železnici a co by přál všem železničářům v současné době v jejich práci? To jsou jen některé z otázek, na něž Jiří Bláha odpovídá v rozhovoru pro časopis Obzor.

Členové Ústředí OSŽ si na výjezdním zasedání 21. 2. 2019 připomněli deset let existence hotelu Skalka. Při té příležitosti jsme požádali ředitelku hotelu Skalka Emílii Duračinskou o rozhovor.

V pohraničním městě Bohumín a jeho okolí je silná železničářská základna, zahrnující zaměstnance od řízení provozu, přes vlakové čety, středisko ČD Cargo, areál technicko-hospodářské údržby (moderní čistička vozů), až po bývalé depo - dnes  centrum údržby a provozu a další zaměstnance. V poslední době se však (nejen zde) odehrávají na dráze podstatné změny, které ve svém důsledku znamenají nezřídka i odchod lidí z dlouholetého působení na železnici. O příčinách tohoto stavu jsme hovořili s předsedou ZV OSŽ železniční stanice Bohumín Františkem Pavlíkem.

Přesně před rokem jsme ve čtrnáctideníku Obzor, v čísle 4/2018 pod titulkem „Pojištěnci ZPMV mají možnost čerpat navíc finanční prostředky na procedury v rámci kondičních pobytů, a to až do výše 1500 Kč na zaměstnance“, zveřejnili rozhovor s Bc. Petrem Tomanem BA (Hons), členem správní rady ZPMV, na téma výhodnost pojištění u Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (211). Co se za dobu jednoho roku změnilo? zajímali jsme se.

Od GVD 2019/2020 má ve Zlínském kraji zajišťovat zhruba třetinu výkonů soukromá společnost Arriva, která zvítězila ve výběrovém řízení na osobní dopravu v trati Bylnice – Horní Lideč – Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm. Jak se České dráhy vyrovnají se ztrátou výkonů v této oblasti? zeptali jsme se Vladislava Vokouna, I. místopředsedy OSŽ a předsedy Podnikového výboru OSŽ při Českých drahách.

Tak naštvaný místopředseda OSŽ a předseda Podnikového výboru OSŽ ČD Cargo Radek Nekola na jednání Ústředí OSŽ ještě patrně nebyl. Šest dnů po uzavření podnikové kolektivní smlouvy by se spíše dala čekat spokojenost s odvedenou prací. Radek Nekola se ale namísto toho na jednání Ústředí OSŽ 19. 12. 2018 negativně vyjadřoval k průběhu kolektivního vyjednávání.

Předseda OSŽ Martin Malý nedávno poskytnul rozhovor Haló novinám, v němž odpovídá na otázky, týkající se schůzky vedení OSŽ s ministrem dopravy Danem Ťokem. Tato schůzka se konala začátkem ledna a jejím tématem bylo projednání strategie v oblasti nakládání s vlastnickými podíly Českých drah v jejích dceřiných společnostech (ČD Cargo, Telematika) a řešení dalšího postupu při otevírání trhu železniční dopravy v závazku veřejné služby. Nejdůležitější pasáže rozhovoru přinášíme ve zkráceném znění.

Na jednu stranu potěšen, že se u všech velkých podniků podařilo včas vyjednat a uzavřít kolektivní smlouvy, které přinášejí další zlepšení odměňování zaměstnanců, na druhou stranu zklamán tím, že ministerstvo dopravy v minulém roce akcelerovalo proces postupného otevírání trhu v železniční dopravě v závazku veřejné služby, i tak by se dal shrnout rozhovor s předsedou OSŽ Mgr. Martinem Malým.

Na základě takzvaného rozstřelu (otevírání obálek s nabídkami) získala společnost RegioJet od prosince příštího roku (2019) linku R8 (Brno – Ostrava – Bohumín). Smlouva bude uzavřena na osm let (do konce platnosti jízdního řádu 2026/2027) a společnost RegioJet se v ní zaváže, že navýší počet spojů zhruba o 19 % (namísto patnácti párů vlaků sedmnáct párů). Společnost RegioJet totiž nabídla pro stát nejvýhodnější nabídku (252 milionů Kč/ročně, poté co byla nabídka společnosti Leo Express ze soutěže pro nesplnění zadávacích podmínek vyřazena), České dráhy nabídly cenu vyšší – 278 milionů za rok. Celkově stát za provoz na lince R8 v letech 2020 až 2027 zaplatí 2,017 mld. Kč.

České dráhy denně vypraví 7200 vlakových spojů a přepraví zhruba půl milionu cestujících, letos to možná bude o trochu více – 550 000 cestujících denně. „A to je pro nás závazek,“ řekl Miroslav Kupec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, na včerejší (28. 11. 2018) tiskové konferenci v Plzni u příležitosti slavnostního křtu nových jednotek RegioPanter, a dodal: „Jsme společností, která zajišťuje dopravu pro deset milionů občanů této země, ať jsou to děti, důchodci, rodiny s dětmi, či hendikepovaní, prostě naše role je nezastupitelná. A to je i důvod, proč se snažíme komunikovat s kraji a nakonec i s ministerstvem dopravy.“

Právě přítomno: 176 hostů a žádný gestor