OBZOR ke stažení

V souvislosti s připravovaným omezením prodejních míst v železniční stanici Veselí nad Moravou, kdy od začátku platnosti GVD 2019/2020 bude cestujícím a příslušníkům vlakových čet k dispozici pouze jedno pokladní okénko namísto stávajících tří, si dovolíme upozornit na některé problémy, které díky tomuto omezení s největší pravděpodobností nastanou a které velmi citelně sníží komfort cestující veřejnosti, tak začíná petice za zachování prodejního místa v železniční stanici Veselí nad Moravou, kterou zorganizoval ZV OSŽ Slovácko a kterou podepsalo všech 10 zaměstnanců stacionárního personálu RP ZAP.

O situaci ve Veselí nad Moravou, ale i obecně na Moravě, hovoříme s Josefem Matůšů, předsedou ZO OSŽ Slovácko/Veselí nad Moravou.

V rámci zachování komfortu pro cestující veřejnost žádáme, aby v železniční stanici Veselí nad Moravou zůstala zachována dvě pokladní okénka, což by celou situaci vyřešilo ve prospěch jak cestující veřejnosti, tak zaměstnanců ČD, a. s., píše se v závěru výše citované petice. Takže i touto formou bojujete za zachování pokladních míst ve Veselí nad Moravou?
Ano. Ze stávajících tří prodejních míst – vnitrostátní pokladna, mezinárodní pokladna a ČD Centrum – zbude jenom mezinárodní pokladna. Jelikož se pak jediná pokladní bude muset věnovat nejen odbavení cestujících vnitrostátními i mezinárodními doklady, které je časově náročnější, ale současně i vydávání či odebírání POPů od zaměstnanců vlakových čet nebo podávání informací cestující veřejnosti, což vzhledem k nepřehlednosti díky vnitrokrajským jízdenkám Jihomoravského kraje a nástupu nového dopravce ve Zlínském kraji (Arriva) nebude jednoduché, se domníváme, že bude v mnoha případech docházet k tvorbě nekonečných front před pokladním okénkem a spousta cestujících zůstane neodbavena. Navíc má být zrušena i půjčovna jízdních kol a úschovna zavazadel, což podle mne navíc omezí cestujícím komfort.
Ještě připomenu, že 1. 12. 2019 přestanou výpravčí prodávat jízdní doklady ve Velké nad Veličkou, která je prodejním místem pro spádové obce v okolí, jako jsou Hrubá Vrbka, Kuželov atd., takže v podstatě pro cestující ze strany od Velké nad Veličkou bude první a jediné pokladní okénko až ve Veselí nad Moravou. Nehledě na množství lidí, které do Veselí nad Moravou svážejí autobusy z okolí.

Když vás tak poslouchám, napadá mě jediné: snížení komfortu pro cestující, takže v tomto směru krok zpět…
Ne jeden, ale dva kroky zpět…

Kromě cestujících postihne tato organizační změna, iniciovaná Jihomoravským krajem, i zaměstnance Českých drah, konkrétně ve Veselí nad Moravou je deset pokladních, ale zůstat mají jen čtyři, což znamená, že ve vzduchu visí osudy šesti žen. Jaká je šance je umístit jinde, existuje i možnost odchodu do předčasného důchodu či předdůchodu?
Nejstarší pokladní právě oslavila šedesátiny, jinak tady není nikdo důchodového věku. Zaměstnavatelem jim byla nabídnuta možnost přejít k SŽDC jako signalisté a posléze výpravčí. Snažíme se jednat se Zlínským krajem o možnosti přeložení do Osobní stanice Otrokovice a potažmo s manažerem olomouckého RP ZAP, zda by bylo možné některé z pokladních umístit v sousedním (Zlínském) kraji. Pokud vím, tak má být ve Starém Městě u Uherského Hradiště nově zřízena profese informátora s prodejem jízdenek v páté třídě. Nejen my, ale i děvčata sama se snaží aktivně hledat práci. Ale ty možnosti jsou strašně omezené.

U vás se organizační změna týká šesti lidí, ale v celém Jihomoravském kraji to jsou desítky…
V celém Jihomoravském kraji bude od prosince úplně zavřeno osmnáct tarifních bodů a v dalších tarifních bodech, včetně Veselí nad Moravou, dojde k omezení. Obecně jde o omezení ze tří pokladních na dvě, ze dvou na jednu a taktéž i omezení pokladních okének. Konkrétně ve Veselí nad Moravou ze tří na jedno. Tyto „tanečky“ zástupců Jihomoravského kraje by se měly dotknout až sedmdesáti pokladních v kraji.

Koordinujete se svými kolegy, odboráři, kroky? Pomáháte si?
Snažíme se. Například mám v ZO členku, která dělá střídačku a kvůli zrušení místa v Moravské Nové Vsi by byla nadbytečná. Přes Karla Tomečka (předseda ZO OSŽ Břeclav) se podařilo sehnat jedno volné místo u ČD Cargo, ale ona se nakonec rozhodla, že raději bude pracovat v zavazadlové úschovně v Břeclavi, aby zůstala s kolektivem. Takže to je názorný příklad spolupráce. Jenže ne každý je tak flexibilní, ne každý je ochoten učit se něco nového.

Uvědomuje si Jihomoravský kraj, že výpravčí v prosinci přestanou prodávat jízdenky a že toto opatření tuto situaci ještě více vyhrotí? Zvlášť když například cestující z Velké nad Veličkou si budou jezdit kupovat jízdenky až do Veselí nad Moravou, kde namísto tří okének bude jen okénko jedno. Upozornil někdo Jihomoravský kraj, že SŽDC končí s prodejem jízdenek?
Tak to nevím, to je věc vyjednavačů ČD, ale bude to velký problém. V okolí Veselí nad Moravou, potažmo na Hodonínsku, výpravčí jízdenky prodávají. O to větší nápor na pokladní, které ve stanicích zůstanou, to bude. Ale i na vlakové čety, které ty frekventované vlaky doprovázejí.

Vědí vlakové čety, co je čeká? Ví vedení podniku, že může docházet k úniku tržeb?
České dráhy podepsaly s krajem takzvanou brutto smlouvu, takže všechny tržby půjdou za krajem a ne za Českými dráhami.

Když to shrnu: Geniální věci bývají jednoduché, tohle opatření mně naopak přijde zbytečně složité a komplikované, a to především díky smlouvě Českých drah s Jihomoravským krajem. Ještě je šance tu smlouvu zvrátit?
Podle předsedy Podnikového výboru OSŽ při ČD Vladislava Vokouna, tak jak nás informoval na posledním jednání PV, tak od doby, co byla smlouva (na tři roky plus opce) podepsána, se už několikrát měnila. Pořád je to prý živý materiál, právě proto jsme se rozhodli pro tu petici za zachování pokladních míst ve Veselí nad Moravou. Mrzí mě, že České dráhy vyjednaly a podepsaly s krajem tak špatnou smlouvu. Přitom České dráhy měly při uzavírání tříleté smlouvy „nabito“, v podstatě jsme byli jediný zájemce, kraji jsme de facto vytrhli trn z paty, protože nikdo jiný se do výběrového řízení nepřihlásil. A za to, že jsme jim pomohli, tak oni nás trestají. Oni si teď diktují a my v podstatě neustále ustupujeme. Z mého pohledu České dráhy špatně s krajem vyjednávaly. Neznám detaily, ani pozadí vyjednávání, ale ty výsledky jsou v případě Jihomoravského kraje skutečně tristní.

Byť žádná z pokladních dodnes nedostala písemně výpověď, ústně už byly informovány. Nejistota je hrozná věc, pokud vím, tak každá ze šesti Veselských pokladních si už něco shání. Některá už sondovala i možnost pracovat z domova pro call centrum v Praze…
Tonoucí se stébla chytá… Zrovna ve čtvrtek (12. 9.) v Břeclavi na výboru OSŽ při RP ZAP Brno jsem se dozvěděl, že tato možnost existuje a nabídl jsem jim to. Ale pokud jsem s nimi měl možnost mluvit, tak to asi není cesta, podmínky jsou dost tvrdé. Ale snažíme se shánět, kde to jde, protože zaměstnavatel moc schůdných možností nenabízí. I když, na tomto místě musím pochválit dozorčí osobní přepravy ve Veselí nad Moravou i přednostku OSE Břeclav za jejich velmi aktivní přístup k této problematice. Jenže i oni mají velmi omezené možnosti.
Pro mě osobně je to schizofrenní situace, protože na posledním PV ve středu 11. 9. předseda podnikového výboru Vladislav Vokoun říkal, že má od ČD zatím oficiálně jiná čísla. Z nich vyplývá, že například v Jihomoravském kraji by se to mělo týkat po započtení záloh u stacionárního personálu přes 30 lidí. A druhý den na to nám byla na jednání Výboru OSŽ při RP ZAP Brno v Břeclavi oznámena podstatně jiná – vyšší - čísla. Takže v tom je to pro mě trochu schizofrenní, jako podnikový výbor máme jiná čísla než výbor OSŽ při RP ZAP Brno. Tak která čísla platí?
A co říci závěrem? Mluvili jsme tady hlavně o pokladních z Veselí nad Moravou, ale stejné problémy s omezováním jsou téměř ve všech stanicích a zastávkách, kde máme své členy. A to ještě nemluvím o Zlínském kraji, kde nejen díky nástupu Arrivy na trať 341 vznikly obdobné problémy. Ale to už by bylo na další rozhovor.

Michael Mareš

Rozhovor s Josefem Matůšů vyjde v Obzoru č. 19 v pondělí 30. 9. 2019

Právě přítomno: 136 hostů a žádný gestor