OBZOR ke stažení

V pondělí 10. června byla v Přerově slavnostním poklepáním na kolejnici zahájena výstavba další části evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Jedná se o úsek spojovací větve 1. a 2. tranzitního železničního koridoru mezi Přerovem a Českou Třebovou. Zhotovitelem této stavby je společnost AŽD Praha, která byla jediným uchazečem o tuto zakázku ve vypsaném výběrovém řízení. V zahajovacích projevech promluvili (na snímku zleva) primátor města Přerov Petr Měřínský, ředitel Stavební správy západ SŽDC Petr Hofhanzl a generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Princip systému ETCS představil ředitel Stavební správy západ SŽDC Petr Hofhanzl. „Je to silné téma evropského železničního provozu a nelze před ním utéct,“ zmínil Hofhanzl. „Přináší řadu výhod, mezi které patří zlepšení plynulosti železniční dopravy při současném zvýšení bezpečnosti železničního provozu. K tomu přispívá i schopnost zařízení v případě potřeby bezpečně zastavit jedoucí vlak.“ Jak dále dodal, v současné době jsou do systému ETCS na tratích SŽDC zapojeny tratě mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné, Kolínem a Břeclaví a úsek mezi stanicemi Poříčany a Kolín, který byl spuštěn jako testovací v roce 2011.

Součástí právě zahajované stavby je výstavba jednotlivých částí stacionárního zařízení vlakového zabezpečovače, dálkových optických kabelů a souvisejících technologií. V určených stanicích a na trati budou instalovány nepřepínatelné balízy, které slouží k předávání informací mezi traťovou částí ETCS a palubními vysílačkami, umístěnými na stanovišti strojvedoucího.
„Někdy býváme podrobováni kritice, že všechno vyhráváme, protože jsme jediní a díky tomu diktujeme i ceny,“ zmínil v úvodu svého vystoupení generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. „Není to ale pravda, zahraniční firmy nabízejí až dvojnásobné ceny ve srovnatelné kvalitě. Za nás mluví především dobrá práce.“ Jak dále Zdeněk Chrdle dodal, AŽD nemá v současné době potřebné kapacity na výrobu a dodávku mobilní části ETCS (vysílačky na lokomotivách), přičemž nabídky zahraničních společností na tuto část ETCS jsou neúměrně drahé. Z tohoto důvodu bude ETCS zřejmě spuštěno do plného provozu později, než by se dalo očekávat. V cílovém stavu, který se dá očekávat za několik desítek let, by měly být systémem ETCS vybaveny všechny tratě v síti SŽDC, včetně lokálních tratí. „Koridorové tratě by mohly být vybaveny ETCS zhruba v letech 2030 – 2035, ostatní důležité tratě snad do roku 2040 a zbylé místní tratě v horizontu roku 2050,“ uvedl v hrubém odhadu Zdeněk Chrdle.
Primátor Přerova Petr Měřínský vyjádřil naději, že železniční doprava bude rychlá, spolehlivá a bezpečná, mimo jiné také díky systému ETCS.
Právě zahajovaná stavba úseku z Přerova do České Třebové by měla být dokončena na jaře roku 2020, náklady na jeho výstavbu činí 390 milionů korun, přičemž 310 milionů uhradí ze svých fondů EU. Zdeněk Chrdle poděkoval za vzornou spolupráci všem subdodavatelům (SUDOP, EŽ, Kapsch a geodetická firma HRDLIČKA) a současně se pochvalné zmínil o jejich podpoře při zadávání prací romským iniciativám.
Miroslav Čáslavský

 

 

Právě přítomno: 181 hostů a žádný gestor