OBZOR ke stažení

V pondělí 17. července 2017 se sešli na šestém jednání Rady hospodářské a sociální dohody České republiky (tzv. tripartity) v tomto roce, zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů. Mezi hlavní témata patřil státní rozpočet na rok 2018, strategie mýtného systému a jeho rozšíření, podpora obslužnosti venkova a Zpráva o stavu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci za rok 2016.

Moravskoslezský kraj chce jednat s Českými drahami o nákupu nových vlakových souprav. Dopravce by měl investovat nejméně 1,7 miliardy korun z peněz přislíbených na tyto účely krajům z Evropské unie ministerstvem dopravy. Kraj by chtěl, aby ČD nakoupily vlaky i za své prostředky. Potvrdil to náměstek hejtmana Jakub Unucka. Mluvčí drah Monika Bezuchová řekla, že nákup nových vlaků je pro ČD v regionu již několik let prioritou, vyplývá z informace ČTK, kterou včera zveřejnily Dopravní noviny.

DB Cargo, dceřiná společnost Deutsche Bahn (Německé dráhy), chce objednat u koncernu Siemens 100 lokomotiv pro nákladní dopravu v celkové hodnotě 370 miliónů eur. V pátek (14. 7.) to oznámil deník Handelsblatt, podle něhož DB Cargo tímto krokem reaguje na rostoucí masové stížnosti zákazníků na problémy s přepravou zboží. DB Cargo nepřistoupí k donedávna předpokládanému rušení pracovních míst a naopak slibuje zřízení nových, sdělila Dozorčí rada koncernu s tím, že se rovněž připravuje udělení zakázky na více než 4000 nákladních vagónů.

Problematika služebních přechodů v železničních stanicích byla předmětem posledního jednání Ústředí OSŽ, které se konalo 28. června v Praze. Předseda Podnikového výboru OSŽ při ČD Vladislav Vokoun tam požádal kolegy z Podnikového výboru OSŽ SŽDC o spolupráci při řešení požadavku na dobudování schůdků na nástupištích pro zaměstnance ČD a SŽDC, což bylo akceptováno. „Kladné stanovisko by velmi ulehčilo práci dotčeným zaměstnancům a přispělo i ke zvýšení plynulosti dopravy,“ prohlásil Vokoun. Podle jeho dalších slov výpravčí, případně vlakové čety, mají ve stanicích se zvýšenou výškou nástupištní hrany nad temenem kolejnice ztíženou možnost přechodu mezi nástupišti, přičemž využívání podchodů není vždy nejvhodnější, zvláště při vlakových skupinách.

Brněnské nádraží je v těchto dnech zaplněné cestujícími, kteří se vydávají na prázdninové cesty. Ty jim ovšem poněkud komplikuje současná dlouhodobá výluka, která zde byla zahájena 3. června a ukončena bude 10. září. Oprava tzv. Pražského viaduktu si vyžádala uzavření zhlaví ve směru na Brno-Královo Pole a cestující, kteří se vydávají tímto směrem (Tišnov a Blansko) jsou nuceni mezi hlavním a královopolským nádražím použít náhradní dopravu, která je zajišťována kromě autobusů také tramvajemi. Zřízena byla například „výluková tramvaj“ P6, která jezdí od hlavního nádraží přímo k nádraží Brno-Královo Pole. Tam již na cestující čekají vlakové soupravy ve výše zmíněných směrech.

Půjčovny kol Českých drah se od 1. července rozrostly o další dvě – jsou jimi půjčovny na nádraží v Lounech a v Rumburku. V Lounech je půjčovna otevřena za podpory města a je zde k dispozici šest kol – tři v pánské a tři v dámské verzi. Ve stanici Rumburk jsou v nabídce tři kola – dvě pánská a jedno dámské. Jednodenní nájemné za jedno kolo činí 250 korun, pro držitele In karty nebo jízdenek Labe – Elbe, Eurail a Interrail platí zvýhodněná cena 190 korun. Kola je možno si objednat i telefonicky v osobních pokladnách, případně na e-mailu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.. Půjčovny budou otevřené do 31. října 2017.

Letní prázdniny bývají každoročně obdobím, kdy do vlaků usedají i lidé, kteří nepatří mezi pravidelné zákazníky železničních dopravců. Současně však probíhá nemalé množství výluk zapříčiněných opravnými a modernizačními pracemi. Aby cestování na výlet neprovázely nečekané komplikace, SŽDC jako správce drážní infrastruktury přinesla na svých webových stránkách (www.szdc.cz) přehled nejvýraznějších omezení, k nimž dojde na její železniční síti v průběhu července a srpna.

Dlouhodobý trend růstu zájmu o služby národního železničního dopravce přetrvává, České dráhy za prvních pět měsíců letošního roku přepravily 71,849 milionu cestujících, tedy o 1, 017 milionu cestujících více než za stejné období loňského roku. Stejně tak se zvyšoval i přepravní výkon, který dosáhl 3 025 milionů osobokilometrů, což je o skoro o 3,8 % více než loni za stejné období, uvedly České dráhy v tiskové zprávě.

České dráhy si v pátek (16. 6.) připsaly první bod ve stomilionové sérii sporů s dodavatelem vlaků Stadler Pankow. Obvodní soud pro Prahu 1 vyhověl žalobě drah a přiznal dopravci nárok na smluvní pokutu přes třináct milionů korun za opožděné dodání 17 motorových vlaků pro Kraj Vysočina. Deníku E15 to potvrdil mluvčí drah Radek Joklík. „Stadler je povinen nám zaplatit žalovanou částku s úroky z prodlení a uhradit nám náklady řízení,“ cituje server E15 mluvčího Českých drah.

Ve středu 7. června 2017 se v Berlíně sešli železniční odborníci z řad dopravců, provozovatelů dráhy, regulátorů a exekutivy, aby se zúčastnili konference „Jednotný železniční systém v Evropě“. Cílem konference, pořádané Evropskou komisí a Evropskou železniční agenturou ve spolupráci s ministerstvy dopravy ČR, Německa, Polska, Rakouska a Švýcarska, byla implementace technického pilíře 4. železničního balíčku do praxe.

V pondělí 29. května 2017 zasedá v Lichtenštejnském paláci již 139. Plenární schůze Rady hospodářské a sociální dohody České republiky neboli tripartita. Mezi hlavní body programu schůze patří znovuotevření otázky zvýšení minimální mzdy, se kterým přichází ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová. Dále budou zástupci odborů a zaměstnavatelů informováni o současném stavu čerpání prostředků z fondů Evropské unie, bude projednáván i Akční plán podpory malých a středních podniků na rok 2017.

Cestující na železnici by podle plánu Ministerstva dopravy mohli mít od konce roku 2019 výrazně snazší cestování. Ministerstvo dopravy totiž hodlá zavést jednotné jízdné, které budou uznávat všichni zapojení dopravci, uvádí včera (26. 5. 2017) zveřejněná tisková zpráva Ministerstva dopravy ČR. Cestující by si tak už nemuseli kupovat jízdenky u každého dopravce zvlášť. Inspiraci úřad našel ve Švýcarsku, kde obdobný systém uznávání jízdenek už nyní dobře funguje. Zpočátku by se celostátní tarif měl týkat dálkových vlaků, které objednává ministerstvo dopravy, regionálních vlaků v objednávce krajů a v případě zájmu dopravců i komerčně provozovaných vlaků. Do budoucna by se ovšem mohl týkat i dalších dopravních prostředků v integrovaných dopravních systémech. Ministerstvo dopravy plán na jednotný tarif schválilo tento týden a v nejbližších týdnech začne pracovat na přípravě jeho zavedení. „Národní tarif počítá s tím, že bude možné jet libovolným spojem libovolného dopravce mezi dvěma body na základně jednoho jízdního dokladu,“ cituje tisková zpráva ministra dopravy Dana Ťoka.

Právě přítomno: 284 hostů a žádný gestor