OBZOR ke stažení

Jako technicky a stavebně nepoužitelné označuje žaloba Dětí Země pozemek, na němž má vzniknout nové brněnské hlavní nádraží (na snímku). Územní rozhodnutí pro odsun nádraží v Brně vydal úřad Brno-střed v září 2013 a loni v prosinci ho potvrdil Krajský úřad Jihočeského kraje v Českých Budějovicích. Podle žaloby je však toto rozhodnutí nezákonné. Žalobou se bude zabývat Krajský soud v Brně, který by měl rozhodnout do tří měsíců.

„V žalobě namítáme absenci závazného stanoviska na ochranu krajinného rázu a nezákonnost závazného stanoviska na ochranu před hlukem, neboť se opírá o nekvalitní hlukovou studii z roku 2012, která účelově podceňuje vyšší intenzity hluku v okolí tratí, zejména v Židenicích, a ještě nelogicky zohledňuje starou hlukovou zátěž," uvedl v tiskové zprávě 9. července 2019 předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
První územní rozhodnutí z roku 2006 v minulosti Krajský soud v Brně zrušil. Žalobu tehdy podávaly Děti Země, spolek Stará Osada - Židenice a lidé ze Židenic. Druhé územní rozhodnutí z července 2010 zrušil brněnský magistrát v listopadu 2011. Soud tedy teď bude řešit zákonnost třetího územní rozhodnutí.
Brno chce nové nádraží postavit v místě dnešního nákladového dolního nádraží, zhruba kilometr na jih od současného hlavního. Náklady na výstavbu činí podle studie proveditelnosti zhruba 50 miliard korun, přičemž město bude muset postavit infrastrukturu zhruba za tři miliardy korun, aby bylo vůbec možné nádraží dopravně obsloužit. Město s krajem také chtělo s nádražím stavět podzemní železnici v severojižním směru, což však vláda ve svém rozhodnutí nezohlednila.
Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) v červnu řekl, že se chce nejprve řádně seznámit se situací.
Miroslav Čáslavský, s využitím zpravodajství ČTK
 

Právě přítomno: 183 hostů a žádný gestor