OBZOR ke stažení

Skupina železničních modelářů Českého zemského svazu FISAIC, který je v gesci OSŽ, pořádá ve dnech 12. - 14. května 2017 svoji letošní mezinárodní výstavu ve východomaďarském Debrecenu. Za účasti českých, francouzských, maďarských a poprvé i rumunských modelářů prezentují interoperabilní síť v měřítku 1:87 (H0) složenou z rekordního počtu 63 jednokolejných i dvoukolejných modulů junior o délce přes 60 m. Z počáteční iniciační spolupráce ČD, DB a SNCF se do aktivit svými moduly zapojili Maďaři (MÁV), dále Lotyši (LDZ), Španělé (RENFE) a již zmínění Rumuni (CFR).

Volby do podnikové rady Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) vyhrála Frakce sociálnědemokratických odborářů (FSG) se ziskem 87 procent. Zástupci Nezávislých obdrželi 7,02 % a Odborový levý blok jen 0,81 procenta. Další kandidáti dostali v souhrnu 5,13 procenta, informoval 6. května rakouský deník DER STANDARD, podle něhož účast ve volbách, jichž se zúčastnilo přibližně 16 000 železničářů z různých dceřiných společností koncernu ÖBB, například i z osobní dopravy či Rail Cargo, činila 81 procent.

U příležitosti XXXII. zasedání Konference generálních ředitelů národních železničních podniků v rámci Organizace pro spolupráci železnic (OSŽD) v Minsku se dne 20. 4. 2017 setkal předseda představenstva a generální ředitel ČD, a. s. Pavel Krtek v doprovodu člena představenstva ČD Cargo, a. s., Bohumila Rampuly se šéfem Ukrajinských železnic Wojciechem Balczunem.

Ministr financí Peter Kažimír se se šéfem RegioJetu Radimem Jančurou nakonec nesešel, ačkoliv ten jej o to požádal po předložení závazné nabídky na provoz dosud dotovaných dálkových vlaků na trasách Humenné – Košice – Žilina – Praha a Štúrovo – Bratislava – Kúty – Praha, uvedl tento týden v úterý (11. 4. 2017) portál TREND.sk. Soukromý dopravce RegioJet chce na trasách do Prahy nahradit státního dopravce ZSSK a na těchto vlacích jezdit bez dotací. Podle TRENDu Jančura vypočítal, že by tak stát mohl ušetřit do roku 2020 až 36 milionů eur.

V pořadí již 6. jednání ke zlepšení parametrů železničního spojení Praha - Mnichov přes Domažlice se dnes (v pátek 7. 4. 2017) koná v bavorském Regensburgu. Účastní se jej předseda představenstva a generální ředitel národního dopravce ČD, a. s., Pavel Krtek, generální ředitel SŽDC, s. o, Pavel Surý, dále pak ředitel odboru strategie Ministerstva dopravy ČR Luděk Sosna, europoslanec Jaromír Kohlíček, a členové Spolkového parlamentu, DB Netz, Hospodářské a obchodní komory z Regensburgu a Mnichova.

V železniční stanici Ostrava hl. n. je přestup mezi vlaky zajištěn za pomoci nadchodů. Hlavním důvodem této odchylky od jiných železničních stanic, kde jsou povětšinou podchody, je skutečnost, že Ostravsko je poddolovanou oblastí, kde stavba podchodů je riziková až nemožná. Podobně jsou na tom ostatně i další železniční stanice na Ostravsku. Vystoupat více než padesát schodů, které ostravský nadchod čítá, je ovšem i pro mladého člověka poměrně namáhavé a pojízdné schody bývají občas v poruše. Pro imobilní cestující a například i pro maminky s dětskými kočárky je přechod přes koleje zajišťován z důvodu bezpečnosti za pomoci službu konajícího železničního zaměstnance.

V květnu bude dokončena prototypová a ověřovací série bezpečnostního prvku v podobě světelné signalizace na osobních vozech starší konstrukce, která byla příčinou otevírání dveří za jízdy. V důsledku toho došlo v uplynulých letech i k několika tragickým událostem v podobě vypadnutí dětí z jedoucího vlaku. Jak potvrdil Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah, odpovědný za úsek osobní dopravy, České dráhy systematicky omezují počty starších vozů s otočnými skládacími dveřmi v provozu. „Jen vloni jsme vyřadili 200 takových vagonů. Přestože probíhá významná obnova vozového parku národního dopravce, bude tento starší typ vozů ještě po dobu několika let sloužit v provozu. Proto je postupně vybavujeme doplňujícím bezpečnostním prvkem v podobě varovné světelné signalizace, která upozorňuje na nedostatečně uzavřené dveře,“ konstatoval Štěpán.

Ve čtvrtek (30. 3.) a v pátek (31. 3.) se v Rytířských sálech pardubického zámku konal III. ročník Železniční konference Pardubice. Letošním podtitulem bylo: Železniční infrastruktura a doprava evropským pohledem. Se svými příspěvky v programu druhého dne konference vystoupili vicepremiér Andrej Babiš, předseda Mezinárodní železniční unie (UIC) Andrew McNaughton, výkonný ředitel Evropského společenství železničních společností (CER) Libor Lochman a zástupce Evropské komise, resp. fondu pro financování infrastruktury CEF, Stéphane Ouaki. V závěrečné části dvoudenní konference se diskutovalo o projektování a financování vysokorychlostních tratí v České republice a také o železničních projektech budoucnosti.

Z iniciativy děčínské pobočky ČVUT byl učiněn další krok k záchraně a novému využití mimořádně historicky hodnotné nádražní budovy Děčín východ, která je v současné době nevyužívána a chátrá (vnitřní prostory jsou však díky péči ČD v poměrně zachovalém stavu). Ve středu 22. března 2017 bylo v budově Krajského úřadu Ústeckého kraje podepsáno memorandum, v němž se jeho účastníci zavazují, že budou společně postupovat ve věci dalšího využití nádražní budovy, která by v budoucnu měla sloužit jako multifunkční vzdělávací centrum. Podpisu memoranda se zúčastnili zástupci Krajského úřadu Ústeckého kraje, děčínské pobočky ČVUT, Českých drah (jimž budova patří), statutárního města Děčín, Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje – HSR UL (jako dohodovací subjekt pro jednání s vládou ČR) a Hospodářské a sociální rady okresu Děčín.

Novým předsedou představenstva Deutsche Bahn (Německé dráhy) se má stát Richard Lutz (52), na jehož jmenování se shodla velká koalice. Lutz, kterého má 22. března oficiálně potvrdit do čela koncernu dozorčí rada, je dle názoru deníku Handelsblatt z 14. března považován za „určitě ne přechodného kandidáta“. Příchod Lutze do čela DB by tak ukončil personální krizi v čele koncernu trvající od konce ledna, kdy se funkce předsedy překvapivě vzdal dosavadní člen představenstva Rüdiger Grube.

Roste zájem o přepravu cestujících, kteří se chtějí dostat na Slovensko i se svým autem. V posledním roce meziročně vzrostl jejich počet o deset procent. České dráhy ve spolupráci se slovenským dopravcem Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) přepravily 16 000 osobních automobilů a motocyklů. Největší meziroční nárůst zaznamenali dopravci na lince do východoslovenského Humenného.

Hodnotící komise vybraly vítězné nabídky na realizaci významných stavebních akcí pražského železničního uzlu, a to konkrétně pro optimalizaci traťového úseku Praha-Hostivař – Praha hl. n. a rekonstrukci Negrelliho viaduktu, vyplývá z tiskové zprávy, kterou v úterý 28. února 2017 zveřejnila Správa železniční dopravní cesty, s. o.

Právě přítomno: 237 hostů a žádný gestor