OBZOR ke stažení

„Nová generace železničářů“ je heslo, které si předseda představenstva Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) Andreas Matthä vytýčil jako úkol ctižádostivého programu, jehož hlavním cílem je postupně naplnit na 10 000 pracovních míst, jež dráha v nejbližších letech vytvoří. Koncern je nucen řešit personální deficity z 90. let, kdy zhruba čtvrtina všech zaměstnanců odešla do důchodu.

Nová hala společnosti ČD Cargo na čištění nákladních vozů v SOKV Ústí nad Labem byla dnes - ve středu 9. 10. 2019 - slavnostně pokřtěna. Křtu se kromě předsedy představenstva ČD Cargo Ivana Bednárika, zástupců dodavatele, společnosti Metrostav, a členů Dozorčí rady ČD Cargo zúčastnil i ministr dopravy Vladimír Kremlík.

Už dvanáct měsíců využívají studenti a senioři slevy v dopravě, názory na dopad slev se ale různí. Po roce platnosti slev pro seniory a studenty ve veřejné dopravě se počet cestujících ve vlacích výrazněji nezvýšil, jde maximálně o jednotky procent. Vliv slev si nejvíce pochvalují autobusoví dopravci, slevy jim pomohly obrátit nepříznivý trend úbytku pasažérů, vyplývá z vyjádření dopravců pro ČTK. „Definitivní čísla za celý uplynulý rok od zavedení slev zatím nejsou k dispozici, takže nemůžeme na tuto otázku my, ani média kvalifikovaně odpovědět. Dle v minulosti prezentovaných dílčích závěrů k nárůstu došlo. Navíc lze říci, že prokazatelný zájem o přepravu po železnici vzrostl, nepochybně i z tohoto důvodu,“ namítá Lenka Rezková, vedoucí tiskového oddělení a tisková mluvčí Ministerstva dopravy ČR.

Při hledání strojvedoucích se železniční společnosti v Bádensku-Württembersku chtějí v budoucnu spojit a přestat si navzájem přetahovat kandidáty na strojvedoucí. Jak oznámilo ministerstvo dopravy, odpovídající dohodu podepsaly železniční společnosti ve čtvrtek 22. srpna ve Stuttgartu. Společnosti se v něm zavázaly stanovit společné standardy pro nábor a školení nových zaměstnanců, jako jsou investice do školení a finanční pobídky. Kromě toho se platí paušální sazby za školení, pokud jsou vyškolení strojvedoucí přijímáni v jiných společnostech.

Průběžná zpráva vyšetřovatelů z úřadu SUST podporuje požadavky odborového sdružení zaměstnanců v dopravě (SEV). Zpráva SUST potvrzuje, že technické závady na dveřích byly příčinou smrtelného pracovního úrazu vlakvedoucího SBB dne 4. srpna 2019. SEV požaduje po SBB v zájmu zaměstnanců a cestujících, aby podrobily všechny dveře vozů typu EW IV dodatečné kontrole. Podle závěrů ze schůzky SEV a SBB (14. 8. 2019) by měly být všechny vozy prověřeny do týdne. SEV požaduje, aby vozy bez pojistky dveří byly staženy z provozu a doplněny o spolehlivou kontrolu bezpečně zavřených dveří. V neposlední řadě musí SBB nasadit kvalifikovaný personál do údržby.

Deutsche Bahn (DB) podle šéfa Dr. Richarda Lutze pokračovala v prvním pololetí 2019 v růstu a progresivním zlepšování kvality a výkonosti. Dálková osobní doprava zaznamenala v pololetí růst přepravy o 1,3 % na 71,8 mil. cestujících ve vlacích ICE a IC, což je nový rekord. Za celý rok 2019 plánuje DB v dálkové osobní dopravě přepravit více než 150 mil. cestujících, což by bylo více než kdykoliv předtím. Plnění jízdního řádu 77,2 % je pro dálkovou osobní dopravu lepší než loni s 74,9 % a lepší než cíl DB s 76,5 %.

Pardubický kraj připravil ve spolupráci s Českými drahami pravidelné sobotní jízdy historických vlaků z České Třebové do Hanušovic a zpět. O jízdy pod Králickým Sněžníkem, na nichž se podle plánu měl střídat Velký Bejček (423.009) s Krokodýlem (M 286.0001), je letos velký zájem. Turisté tento spoj využívají především k návštěvě pevnostních objektů, muzeí, ale i horských středisek v okolí Králického Sněžníku.

Na opravenou trať u Mariánských Lázní, kde na konci července vykolejil nákladní vlak, se dnes (ve čtvrtek 15. 8. 2019) okolo 19. hodiny vrátí vlaky. Rychlost v místě nehody je nyní snížena na 20 km/h. České dráhy oznámily, že dnes v podvečer obnoví provoz svých vlaků u Mariánských Lázní. První dálkové spoje projedou opraveným úsekem okolo 19. hodiny.

Regionální trať z Kostelce u Jihlavy do Slavonic (227) by se měla v dohledné době dočkat revitalizace, která přinese díky zvýšení rychlosti ze současných 50 na 80 km/h zkrácení jízdních dob vlaků. V plánu je i vybudování nových nástupišť a železničních přejezdů se světelnou signalizací. SŽDC počítá s tím, že obnova tratě by měla proběhnout od března 2021 do srpna 2022. Výměna čeká i staniční a traťové zabezpečovací zařízení, což by mělo umožnit dálkové řízení provozu. Na investici s předpokládanými náklady kolem 1,8 miliardy korun teď státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybírá dodavatele dokumentace pro územní řízení.

Ruské železnice (RŽD) a ruská spedice Fesco zahájily nákladní přepravy z Koreje do Evropy přes Sibiř. První kontejner byl odeslán 25. června z Busanu v Jižní Koreji do komerčního přístavu ve Vladivostoku na dálném východě Ruska. Další cesta pokračovala přes Sibiř do běloruského Brestu, kde byl přeložen na normálněrozchodné vagóny. Železniční přeprava pokračovala do terminálu v polském Brzegu Dolnym a finální doručení konečnému zákazníkovi proběhlo po silnici do Wroclawi.

Kolejnice, natřené bílou barvou, odolávají lépe vysokým teplotám, neboť snižují jejich účinky až o sedm stupňů. Tvrdí to experti v německém týdeníku WirtschaftsWoche, který 25. července otiskl jejich poznatky. Rakouská spolková dráha (ÖBB) dala takto zkusmo nalakovat kolejnice v délce pěti kilometrů 60 km jižně od Lindau, podobně Švýcarská spolková dráha (SBB) testovala odstavné koleje nedaleko Solothurnu. A již počátkem července učinila i Deutsche Bahn (Německá dráha) rovněž takový pokus. „Studie prokázaly, že světlý nátěr ochlazuje kolejnice až o sedm stupňů,“ prohlásil mluvčí SBB Reto Schärli.

(AKTUALIZOVÁNO) V neděli 28. 7. 2019 v 16.33 hodin mezi Chodovou Planou a Mariánskými Lázněmi vykolejil nákladní vlak. Při mimořádné události vykolejila jedna z lokomotiv a třináct vozů. První z dvojice lokomotiv na čele vlaku a vozy na jeho konci zůstaly nevykolejeny. Provoz na trati je zastaven. Drážní inspekce šetří příčiny a okolnosti vzniku mimořádné události.

Právě přítomno: 129 hostů a žádný gestor