OBZOR ke stažení

V sobotu 30. 11. 2019 byl prodej jízdenek ukončen i v železniční stanici Počátky-Žirovnice: „Vážení cestující, v této železniční stanici nebude od 1. 12. 2019 zajištěn prodej jízdních dokladů,“ oznamuje informační leták na osobní pokladně v Počátkách-Žirovnici. A ta se dnes po odjezdu posledního osobního vlaku 8315 do Veselí nad Lužnicí v 19.13 h definitivně uzavřela.

Ministr dopravy Vladimír Kremlík (na snímku) podepsal novou desetiletou smlouvu o veřejných službách s Českými dráhami. Byl tak dovršen proces dojednávání nových podmínek zajišťování veřejných služeb. Nová smlouva zajišťuje provoz na 6 expresních a 13 rychlíkových linkách.

Z důvodu dokončené elektrizace úseku Louka u Litvínova – Litvínov budou vlaky vedeny elektrickou trakcí až do Litvínova bez nutnosti přestupu v Louce u Litvínova. V úseku Ústí nad Labem – Chomutov – Klášterec nad Ohří dochází k navýšení počtu spěšných vlaků linky U51 v pracovní dny, dojde také k navýšení víkendových spěšných vlaků linky T8 Ústí nad Labem – Moldava v Krušných horách.

Stoletá budova nádraží v Hanušovicích (trať 292 Šumperk – Jeseník - Krnov) projde v následujících dvaceti měsících zásadní proměnou. V listopadu zde byly zahájeny práce na její rekonstrukci, které provádí společnost Hroší stavby Morava. Budova získá novou fasádu a bude doplněna o historické ozdobné prvky. Současně se vymění střecha, dveře, okna a odbourají se dva přístavky, kde následně vznikne nové parkoviště.

Vánoční atmosféra, prodej zabíjačkových specialit, medovina a svařák, pro děti pak „pekelné“ soustředění s plněním čertovských úkolů – to vše a mnoho dalších nezapomenutelných zážitků čeká účastníky jízdy historického Mikulášského parního vlaku, který vyjede z Brna v sobotu 30. listopadu 2019 ve 14.03 hodin a zamíří do Oslavan, kam přijede v 15.05 hodin.

Za posledních třicet let se železnice změnila, více než za půl století před tím. Nejen na hlavních železničních koridorech se podstatně zkrátily cestovní časy. Díky podstatně rychlejším vlakům dnes cestující tráví ve vlaku až o třetinu méně času než tomu bylo před 30 lety. Například v roce 1989 trvala nejrychlejšímu expresu Ostravan cesta mezi Prahou a Ostravou přibližně 4,5 hodiny, dnes několikrát za den rychlovlaky SC Pendolino spojují obě města za 3 hodiny. Cesta mezi Prahou a Brnem se zkrátila skoro o hodinu, z tehdejších téměř 3,5 na současných 2,5 hodiny.

Nejrozsáhlejší síť bezbariérových spojů napříč celou Českou republikou obhospodařují České dráhy. V novém jízdním řádu pro rok 2020 vypraví národní dopravce každý den bezmála pět tisíc bezbariérových vlaků. V dalších dvou letech uvedou České dráhy do provozu desítky dalších nových souprav a nabídku cestování pro osoby s handicapem rozšíří na nové linky.

Ve Středočeském kraji se v současné době budují moderní terminály veřejné dopravy přímo propojující vlaková a autobusová nádraží za přispění Evropské unie, díky čemuž se Pražská integrovaná doprava stává atraktivnější, neboť je tak cestujícím umožněn přímý přestup z vlaků na autobusy typu „hrana – hrana“. Kupříkladu v Kolíně je nový zastřešený dopravní terminál v ulici Pod Hroby (na snímku) v provozu více než rok.

Ty, kteří chtěli v sobotu cestovat z Oltenu do Sissachu, čekalo při příchodu na stanici nepříjemné překvapení: Vlaky nejezdily celý den a byly nahrazeny autobusy. Důvodem nebyla porucha zabezpečovacího zařízení nebo porucha na trati, ale „aktuálně napjatá personální situace - nedostatek strojvedoucích,“ uvedla v sobotu mluvčí SBB Sabine Baumgartnerová. SBB se snaží již nějakou dobu bojovat proti nedostatku strojvedoucích.

Ve dnech 11. - 13. října 2019 uspořádal francouzský zemský svaz UAICF výroční mezinárodní výstavu interoperabilních modulů junior FISAIC u příležitosti modelářské výstavy ve městě Sedan v Ardenách. Na výstavě byla sestavena síť 30 modulů junior v měřítku 1:87 (H0) s premiérovým digitálním provozem, který umožnil provoz více individuálně ovládaných vlaků na trati a přidal atraktivní ozvučení nasazených hnacích vozidel. Na výstavě se aktivně podíleli Češi, Francouzi, Maďaři a Němci.

Železniční dopravu na regionálních drahách ve Francii v pátek (18. 10. 2019) ráno „vážně narušila“ neohlášená stávka strojvedoucích a průvodčích, kteří protestovali proti penzijní reformě. Silně narušen byl také provoz v pařížském regionu, kde problémy podle tisku postihly i spoje na pařížská letiště, nevyjelo také několik rychlovlaků TGV. V Provence na jihu země podle státních drah SNCF nevyjely žádné regionální vlaky a v Bretani každý druhý. S komplikacemi se potýkali cestující v regionálních spojích také na západě a východě země.

„Nová generace železničářů“ je heslo, které si předseda představenstva Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) Andreas Matthä vytýčil jako úkol ctižádostivého programu, jehož hlavním cílem je postupně naplnit na 10 000 pracovních míst, jež dráha v nejbližších letech vytvoří. Koncern je nucen řešit personální deficity z 90. let, kdy zhruba čtvrtina všech zaměstnanců odešla do důchodu.

Právě přítomno: 151 hostů a žádný gestor