OBZOR ke stažení

Dnes (v neděli 9. 9. 2018) je poslední možnost přihlásit železniční nádraží nebo zastávku do soutěže o titul Nejkrásnější nádraží 2018. Následně odborná porota vybere 10 finalistů, kteří se utkají o přízeň v hlasování široké veřejnosti (termín zahájení hlasování bude teprve vyhlášen). Hlasování potrvá tradičně do 10. 10. 2018, slavnostní vyhlášení pak proběhne v pátek 9. 11. 2018.

Železniční muzeum v Lisovicích, které původně sídlilo ve výtopně na zlonickém nádraží a v nedalekém rodinném domku, oslavilo vloni na podzim už dvacet let činnosti. Zlonické muzeum bylo (manželi Čechovými) poprvé veřejnosti zpřístupněno v roce 1997 se záměrem představit historii železnice v mnohem širším měřítku. Od roku 2010 bylo muzeum postupně přesouváno z původní expozice a depozitáře do nového areálu v nedalekých Lisovicích.

V sobotu 4. 8. 2018 a v neděli 5. 8. 2018 proběhnou na trati Žilina – Rajec a v Rajeckých Teplicích oslavy 100. výročí vzniku Československých státních drah. Při této příležitosti budou po oba dva dny mezi Žilinou a Rajeckými Teplicemi vypraveny ve dvouhodinovém taktu čtyři páry historických motorových souprav ve složení M 131.1443 „Hurvínek“ + osobní vůz řady Blm + motorový vůz M 152.0160 (první spoj vyjede ze Žiliny v 9.20 h, poslední pak z Rajeckých Teplic v 16.10 h). V rámci oslav si bude možné prohlédnout i Múzeum dopravy na nádraží v Rajeckých Teplicích s výstavou věnovanou 100. výročí vzniku Československých státních drah.

Pro milovníky železniční historie bude pátek 10. srpna 2018 významným mezníkem. Tento den totiž skončí svoji provozní éru elektrické jednotky řady 451/452 (na archivním snímku ČD), přezdívané pantograf, emilka, či žabotlam. Poslední provozní jednotka této řady – 451.025-26 bude od soboty 11. srpna deponována v areálu Národního technického muzea v Chomutově. Na této cestě ji doprovodí muzejní jednotka 451.045-46, deponovaná v Šumperku, která v pátek 10. srpna pojede ze Šumperka do Prahy jako zvláštní vlak s přepravou cestujících.

Na základě výstrahy Českého hydrometeorologického ústavu (ze dne 23. července 2018) platí do odvolání pro území Středočeského kraje takzvaná doba zvýšeného nebezpečí vzniku požáru. Podle ustanovení Nařízení jsou v době zvýšeného nebezpečí vzniku požáru mimo jiné zakázány i jízdy parních lokomotiv. „Aktuálně zákaz provozu parních lokomotiv ve Středočeském kraji ovlivní jízdu zvláštního nostalgického vlaku z Lužné u Rakovníka do Berouna, která se koná v sobotu 28. července 2018. Místo parní lokomotivy bude v čele historická motorová lokomotiva Bardotka (evidenčního čísla 749.250).

Cyklohráček (na snímku ČD) je výletní vlak Českých drah, který pořádá pravidelné výletní jízdy pro rodiny s dětmi z Prahy kolem Okoře do Slaného. V nejbližších dvou víkendech (14. – 15. a 21. – 22. července) však na této trase probíhá výluka kvůli opravě železniční tratě. Vlak se proto vydá na jinou trasu a sveze v tyto dny výletníky do železničního muzea v Lužné u Rakovníka a do Hornického skanzenu Mayrau u Kladna.

19. ročník mezinárodního veletrhu drážní techniky, výrobků a služeb Czech Raildays proběhne ve dnech 19. – 21. června (úterý – čtvrtek) v areálu nákladového nádraží v Ostravě – Přívoze (areál ČD Cargo, cca 10 minut pěší chůze z ostravského hlavního nádraží). Pořadatelem veletrhu je společnost Railway Builder ve spolupráci s Českými drahami, ČD Cargo, SŽDC a dalšími institucemi z Ostravy. Veletrh bude slavnostně zahájen v úterý 19. června v 9 hodin.

Jubilejní 15. pražská muzejní noc dnes (v sobotu 9. 6. 2018) nabídne prohlídku vládního salonku na pražském hlavním nádraží a Masarykova salonku na Masarykově nádraží v Praze. Vládní salonek na hlavním nádraží bude zpřístupněn od 19 h do 1 h v noci. Komentované prohlídky trvají cca 15 až 20 minut a budou vždy dvě do hodiny – v třicetiminutovém intervalu. Připravena je také powerpointová prezentace historických fotografií pražských nádraží (cca patnáctiminutová smyčka). Komentované prohlídky jsou připraveny i v Masarykově salonku na Masarykově nádraží (i zde je otevřeno od 19 h do 1 h v noci).

V sobotu 2. června 2018 od 9.30 h do 17 h pořádají ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy a České dráhy spolu s dalšími partnery na vlakovém nádraží v pražském Braníku a v depu metra na Kačerově velkolepou akci nejen pro malé, ale i velké dopravní příznivce. Návštěvníci se můžou těšit na jízdy historickými vlaky s lokomotivami „Velký bejček“ a „Karkulka“ z Braníku do Modřan a motorovým vozem do areálu depa pražského metra na Kačerově. Na své si přijdou i fanoušci městské hromadné dopravy. Mezi Florencí a Depem Kačerov pojede historická souprava metra, z Braníka k Bílé labuti a zpět vyrazí historická tramvaj a od nádraží v Braníku na Pražského povstání pojedou autobusy Ikarus 280 a Karosa ŠD 11.

V Šumperku se tuto sobotu (2. června) uskuteční v pořadí již 20. ročník Slavností města Šumperka. V rámci těchto slavností se představí také České dráhy a to historickým motorovým vozem M 120 417, přezdívaným „Věžák“. Tento unikátní motoráček (na archivním snímku z roku 2010) byl postaven v roce 1931 kopřivnickou vagónkou (nyní Tatra) a v současné době je to jediný provozuschopný exponát tohoto druhu u nás a snad i v Evropě. Nachází se v šumperském lokomotivním depu (DKV Olomouc, PJ Šumperk) a je v majetku Národního technického muzea.

Česká republika má nejhustší síť železničních tratí v Evropské unii. To v zahraničí vzbuzuje obdiv a v dobrém slova smyslu i závist, zatímco v tuzemsku opakovaně nastolované úvahy o redukci sítě. Dříve než někdy v budoucnu proběhnou analýzy využitelnosti lokálek pro osobní a nákladní železniční dopravu (a přejme si rozhodování na základě faktů a veřejného zájmu), nahlédněme do sousedního Rakouska. Spolková republika Rakousko je pro státní dráhy v Evropě nepochybně vzorem úspěšného integrovaného státního železničního koncernu ÖBB. Ale i ÖBB prošla zeštíhlením sítě iniciovaným doslova opovrhováním nad lokální dopravou. Regiony se však „svých“ lokálek odmítly vzdát!

České dráhy v letošní sezóně rozšířily počet vlaků s přepravou jízdních kol o 150 spojů, počet vlaků s rozšířenou možností přepravy jízdních kol tak překročil číslo 7000. V 6208 vlacích je možné přepravit jízdní kolo formou spoluzavazadla, v 782 spojích je nabízena služba úschova během přepravy. „Kola přepravujeme prakticky ve všech vlacích, i v malých motoráčcích, kam se vejdou dvě až tři kola, a proto v jízdních řádech nejsou speciálně označené,“ upozornil Michal Štěpán, člen představenstva ČD odpovědný za osobní dopravu, v tiskové zprávě. České dráhy nabízejí přepravu jízdních kol do všech regionů republiky a se zahraničními partnery také do mnoha států Evropy, např. do Německa, Rakouska, Slovenska, Maďarska, Polska a dalších zemí.

Právě přítomno: 166 hostů a žádný gestor