25. listopadu 2022 byl po několika letech renovace slavnostně znovuotevřen bývalý řádový kostel maltézských rytířů (johanitů) na hradě Strakonice. Hrad na soutoku Otavy a Volyňky založil v roce 1220 Bavor I., část hradu pak věnoval v roce 1243 johanitům jako komendu. V letech 1421 (po vypálení pražského malostranského sídla johanitů husity) sloužil hrad až do roku 1730 jako hlavní sídlo knížete velkopřevora johanitů v Čechách. Do roku 1918 byl v žst. Strakonice deponován sanitní vlak maltézských rytířů, který výrazně pomáhal přepravě raněných vojáků za Velké války (1914-18).

Zatímco ve Středočeském kraji se vládnoucí garnitura STAN/PIR zaklíná slovy radního pro dopravu Boreckého, že provedli řezničinu (zdroj: server zdopravy) na dráze (a rušit se bude!), tak u našeho severního souseda v Polsku se obnovují i zrušené či léta neprovozní tratě. Od nového GVD v prosinci 2022 bude obnovena další trať v polském Dolním Slezsku a to trať Chojnów – Rokitki - Chocianów (Kotzenau). Na trati byl zastaven provoz v roce 2001, který byl od roku 1991 pouze symbolický.

Dost možná, že někdo namítne, že vydat se nyní na výlet je již docela pozdě. Nicméně pokud se vydaří počasí, i polovina podzimu může nabídnout pár hezkých slunečných dní. Nebo si nechat dnešní inspiraci k výletu na příští rok? Vydáme se dnes do krajiny kolem starobylého městečka Úštěk v severních Čechách. Pokud bychom využili k výletu auto, je možno naše dnešní cíle zvládnout během jednoho dne. Jelikož jsme ale v nádražáckých novinách tak pojedeme - jak jinak, nežli vlakem.

Město Toužim leží na nejdelší západočeské lokální trati Rakovník - Blatno u Jesenice - Bečov nad Teplou. Trať je rozdělena nejen čtyřmi kraji, ale i různým druhem zabezpečení jízd vlaků. Úsek Rakovník - Jesenice je řízen dle předpisu D3, sídlo dirigujícího dispečera a výpravčího je v Jesenici, úsek Jesenice - Blatno u Jesenice je řízen dle předpisu D1 a úsek Blatno - Bečov nad Teplou/Bochov je opět řízen jako D3. V Dodatku z roku 1962 byla ještě celá trať řízena dle původního předpisu D2 s obsazením všech dopraven výpravčími. Do roku 2013 byl dirigující dispečer v žst. Žlutice.

O trati Plzeň – Ejpovice – Chrást - Radnice jsem informoval čtenáře „Cestujeme s Obzorem“ již 12. 8. 2019 a 12. 11. 2021 (oba dva možno v rubrice dohledat). A jako se vše mění, tak i na trati i ve městě Radnice došlo k určitým zlepšením. V GVD tratě 714 je nyní zakreslen pravidelný manipulační vlak 87862/87861, který končí a začíná v úvraťové dopravně Stupno (km 19,625/0,000), kde se hojně nakládá dřevo na kusé manipulační koleji, kam se vejde nanejvýš 5 vozů Eas, některé manipulační koleje jsou nesjízdné. Do dopravny Radnice není zakreslen žádný manipulační vlak, vlečka v Břasech (v km 2,638) není obsluhována, ale je udržována.

Trať Rokycany – Mirošov - Nezvěstice byla nejprve otevřena již v roce 1869 do Mirošova pro potřeby dolů, od 1. 8. 1883 byla prodloužena do Nezvěstic a zavedena osobní doprava v celé trase.  Na trati se nacházelo a ještě nachází mnoho železářských podniků, některé jsou ve stavu útlumu. Těžba rud a výroba železných předmětů sahá v oblasti kolem Brd již do 16. století.

Železniční muzeum ČD Lužná u Rakovníka připravila pro letošní Dny železnice v Plzni překvapení pro příznivce parních vlaků. Netradičně byl vypraven parní vlak ve všední den a to ve čtvrtek 22. 9. z Lužné přes Rakovník, Jesenici, Blatno u Jesenice, Plasy do Plzně. Bylo tam možno projet parním vlakem část naší nejdelší lokálky a část tratě Žatec – Blatno - Plzeň s hodinu a půl trvající zastávkou v žst. Plasy.

Vltava je se svými 433 km délky od pramene k ústí do Labe u Mělníka naší nejdelší řekou. Její povodí zabírá (jen na území ČR) plochu 27 006 km čtverečních. Nicméně přesto, že je delší a u Mělníka má větší průtok, vlévá se (tak trochu neprávem) ona do Labe a ne naopak. Dnešní pozvánka na výlet s Obzorem je na několik vyhlídek na tuto řeku, jakkoli náš výčet není zdaleka kompletní. Výpravy za výhledy na Vltavu mohou být námětem jednodenního výletu, nebo „náplní“ letní několika denní dovolené.

Trať Komárno (maďarsky Komárom) - Kolárovo (Gúta, 10 558 obyvatel) na Žitném ostrově poslalo do železniční stagnace, stejně tak jako plno dalších tratí ŽSR, v noci z 2. /3. února 2003 ministerstvo dopravy pod vedení ministra Prokopoviče. Trať sice nebyla zrušena a v GVD ŽSR je dosud zveřejněna s nulovým grafikonem, ale je nesjízdná a zarostlá 15tiletým náletem. Do 22. prosince 2006 byl na trati ještě veden jeden pár manipulačních vlaků. Již předtím se na trati ztrácely kolejnice, takže jízda vlaku se stala nebezpečnou.

O tom, že naše země nabízí nepřeberně krásných míst, o tom není, arci, žádných pochyb. Dnešní pozvánka na výlet s Obzorem zve na další pěkná místa a hezké zážitky. Město Klášterec nad Ohří jsme již jednou letos navštívili, když jsme se odtud vydali na výlet ke zřícenině hradu Egerberg. Dnes popojedeme vláčkem o dvě stanice dále, do Perštejna. V osm hodin vystupujeme z rychlíku Krušnohor v Klášterci. Protože do odjezdu osobáku máme zhruba tři čtvrtě hodiny času, stačí to vychutnat si před další cestou šálek kávy. V 8:48 hodin přijíždí k nádražní budově „Žralok“ 844 024-0, s nímž budeme pokračovat do Perštejna.

Jedna z dalších lesních železnic ležíc v oblasti mezi Dunajem i Iplom v lesích pohoří Börzsöny s nejvyšším vcholem Csóványos (937 metru nad mořem) je železnice o rozchodu 600 mm z obce Kemence do Feketevölgy. Provozní trať je dlouhá čtyři kilometry a má se časem prodlužovat ještě o další tři kilometry. Původně měla plno odboček v celkové délce asi padesát kilometrů.

Dnes se vydáme s Obzorem na výlet na safari, ovšem ne na ledajaké safari. Z terénního vozu nebudeme moci sledovat například žirafy či slony, ani kolem nás nebudou pobíhat hladoví lvové. Vyrazíme totiž na „Uhelné Safari“ do severočeského Mostu. Společnost Severní energetická, a. s., pořádá pro zájemce exkurze do těžebních lokalit v okolí Mostu, do dolů Československé armády a Vršany.

Právě přítomno: 282 hostů a žádný gestor