Obzor č. 25 - 16. 6. 1997
Dne 11. 6. 1997 uspořádalo vedení OSŽ tiskovou konferenci. Obzor o ní informuje pod titulkem „OSŽ varuje před dalšími restrikcemi na železnici“. Hlavní tematické okruhy byly tři: připomínky k dopravní politice ČR, vypracované expertní skupinou OSŽ, jíž OSŽ chtělo vyvolat diskusi nad budoucností dopravy v ČR, dále naplňování (či spíše nenaplňování) dohod k ukončení stávky na železnici a za třetí pohled OSŽ na současnou situaci v České republice. Na tiskové konferenci byla mimo jiné kritizována dopravní strategie, kterou vypracovala vláda v rozporu se směrnicemi Evropské unie.
Obzor č. 23 - 2. 6. 1997
„Ústředí OSŽ jednoznačně odmítlo dopravní strategii Českých drah, předloženou ministerstvem dopravy a spojů“, zaznělo na jednání Ústředí OSŽ dne 28. 5. 1997. Podle OSŽ byl materiál zpracován v naprosto obecné poloze, bez stanovení sfér pro jednotlivé druhy dopravy, bez podpůrných analýz a bez ekonomického a ekologického zhodnocení. Ústředí dále jednalo o přípravě zákona o stávce; podle zápisů z tripartity bylo dohodnuto, že na přípravě tohoto zákona budou spolupracovat všichni tři smluvní partneři včetně odborů.
Obzor č. 21 - 19. 5. 1997
„Podle rozhodnutí městského soudu byla stávka nezákonná, OSŽ se odvolá“. Titulek z první strany Obzoru shrnuje důležitou událost ze 6. února 1997. Žalobce ve své závěrečné řeči upozornil, že Listina práv a svobod je sice součástí ústavního pořádku ČR, ale pouze v mezích zákonů, které ji provádějí. Právní zástupce OSŽ připomněl již pravomocné rozsudky jiných stávek než podle zákona o kolektivním vyjednávání. Rozsudek přesto vyzněl v neprospěch OSŽ. To se proti němu hodlalo odvolat.
Obzor č. 19 - 5. 5. 1997
Na zasedání Ústředí OSŽ dne 30. 4. 1997 zazněly některé důležité informace: mimo jiné o tom, že došlo ke sloučení Železniční zdravotní pojišťovny Grál a Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (k 1. 5. 1997), či informace o tom, že Správní rada Českých drah rozhodla o privatizaci Jídelních a lůžkových vozů, a. s.
Obzor č. 17 - 21. 4. 1997
„Ing. Tošovský chce železničářům snížit nárůst mezd“je titulek článku na první straně, upozorňující na to, že Ing. Michal Tošovský, předseda správní rady Českých drah, zaslal den poté, co premiér Klaus kritizoval nárůst mezd na železnici, faxovou zprávu předsedovi OSŽ Jaromíru Duškovi, ve které jej požádal o schůzku s cílem projednat možnost změny kolektivní smlouvy týkající se snížení nárůstu mezd na Českých. Návrh dal do souvislosti mimo jiné i s údajně negativním vlivem stávky železničářů na ekonomický růst.„Od generálního ředitele ČD, což je skutečný partner pro kolektivní vyjednávání, žádný návrh na revizi kolektivní smlouvy nemáme, a na ostatní nebudeme reagovat,“ řekl k tomu předseda OSŽ Obzoru.
Obzor č. 15 - 7. 4. 1997
Dne 28. března 1997 byla podepsána kolektivní smlouva Českých drah. Obzor na první straně přináší výtah z nejdůležitějších změn, například zkrácení pracovní doby na 36 hodin se rozšířilo o další profese (např. návěstní mistr), celkový mzdový nárůst byl dohodnut ve výši 17,2 % (z toho ze mzdových nákladů 12,23 % a u pracovníků v nepřetržitém provozu o 13,2 %), byly zvýšeny některé příplatky a přislíbeno dopracování příspěvku na penzijní připojištění pro zaměstnance.
Obzor č. 13 – 24. 3. 1997
Na první straně najdeme výtah z první teze koncepce restrukturalizace Českých drah, které připravil náměstek ministra dopravy Ing. Michal Tošovský. Obzor článek uvedl titulkem:„Ing. Tošovský nepočítá s harmonizací doprav a navrhuje zbavit České dráhy ´přítěže regionálních tratí´“.V dokumentu se dále uvádí mimo jiné: „Železnice nemá a nemůže mít univerzální charakter. Ten má a vždy bude mít doprava silniční. Význam železnice je především v přepravě určitých zbožových komodit v dopravě nákladní a v určitých sedimentech dopravy osobní (dálková, příměstská).“ Zachování regionálních tratí není – podle této koncepce – z hlediska dopravní obslužnosti vůbec potřebné. „Je proto možno předem připustit i jejich úplné zrušení,“ uvádí se zde. Součástí materiálu byla i mapka s vyznačením odřezávaných tratí (o 10, 20 a 30 %).
Obzor č. 11 – 10. 3. 1997
„Odboráři nehodlají tolerovat porušování dohody“– je souhrnný titulek zpravodajství z odborářských mítinků v Brně, Přerově, Ostravě a Pardubicích. Probíhaly ve dnech 27. a 28. února 1997. Jak se uvádí v úvodu, na všech těchto místech odboráři důrazně vystoupili proti porušování Dohody o ukončení stávky na železnici ze strany GŘ ČD. Vyjádřili zároveň plnou podporu Ústředí OSŽ k vyhlášení stávky v případě, že uzavřená dohoda nebude bezezbytku plněna.
Obzor č. 9 – 24. 2. 1997
Pod titulkem „Rudolf Mládek předložil program na snížení počtu pracovníků, ale zdůvodní ho až dodatečně“ najdeme informace ze zasedání Správní rady Českých drah konané dne 14. února 1997. Správní rada se na svém jednání zabývala mimo jiné programem snižování počtu zaměstnanců, a to o 5200 lidí. Proč to bylo právě toto číslo, se však novináři nedozvěděli. I předseda Správní rady Ing, Michal Tošovský uvedl: „Správní rada tento záměr schválila s tím, že vyžadujeme na vedení Českých drah, aby jej ještě dopracovalo hlavně v oblasti zdůvodnění a vyčíslení dopadů a aby jej také projednali s odborovými organizacemi.“
Obzor č. 7 - 11. 2. 1997
„Stávka železničářů byla úspěšná“ je titulek další části reportáže (pokračování z minulého čísla) z průběhu stávky na železnici, která byla zahájena 2. února 1997. Železničářům se v průběhu této protestní akce dostalo mnoha projevů solidarity od našich i zahraničních organizací, ale i četných výhrůžek a zastrašování, završených vydáním soudního předběžného opatření o povinnosti zdržet se organizování stávky na železnici (z členů vlády vyjádřil rozpaky nad tímto soudním verdiktem o nezákonnosti stávky pouze místopředseda vlády Josef Lux).
Obzor č. 5 – 3. 2. 1997
„Vzhledem k neochotě představitelů ministerstva dopravy a spojů a Generálního ředitelství s. o. ČD řešit vážné připomínky Odborového sdružení železničářů, týkající se zvláště nekoncepčnosti a nehospodárnosti řízení Českých drah, rozhodlo vedení OSŽ o svolání mimořádného Představenstva OSŽ,“ píše se v úvodním článku na první straně. Text je doplněn další důležitou informací: mimořádné Představenstvo OSŽ dne 29. 1. 1997 rozhodlo, že uskutečnění stávky jako poslední možnosti k prosazení požadavků OSŽ je nevyhnutelné. Obzor zároveň přinesl pokyny pro účastníky stávky.
Obzor č. 3 – 20. 1. 1997
Na první straně nalezneme otevřený dopis, jímž se manažeři Českých drah, kteří v té době zakládali Odborový klub manažerů Českých drah, ohrazují proti kritice svého počínání. Kritika zaznívala jak od Odborového sdružení železničářů, tak od předsedy Českomoravské komory odborových svazů Richarda Falbra. Ten k jejich dopisu sdělil, že na svém stanovisku nemá co měnit.„Jsem přesvědčen o tom, že tento Odborový klub manažerů vznikl pouze proto, aby došlo k zablokování kolektivního vyjednávání na Českých drahách, a věřím, že iniciativa ČMKOS, vedoucí ke změně zákona 120, takovéto trapné pokusy o vytváření pseudoodborových organizací ukončí,“ dodal Falbr.
Právě přítomno: 405 hostů a žádný gestor