Obzor č. 35 – 3. 9.1991
„Vážné výhrady ke studii restrukturalizace ČSD“je otvírací článek z jednání Ústředí OSŽ ze dne 27. 8. 1991, jehož nejdůležitější část probíhala za účasti ministra dopravy Jiřího Nezvala. Na programu totiž byl dokument, připravený pro jednání vlády ČSFR – studie restrukturalizace ČSD.
Dokument počítal mj. se zavedením ekonomického řízení založeného na odděleném účtování a financování železniční infrastruktury a obchodně–podnikatelské činnosti, dále se smluvním zajištěním vztahu státu a ČSD, s vyčleněním státní správy, ozbrojené ochrany železnic a železničního zdravotnictví z ČSD, s privatizací pomocných a obslužných činností a s vytvářením podmínek pro valorizaci mezd zrychlením procesu „zeštíhlování“ ČSD. Ústředí OSŽ mělo řadu připomínek zvláště k části studie týkající se zaměstnanosti, mzdové a sociální politiky. S ministrem bylo dohodnuto, že mu OSŽ urychleně poskytne své připomínky písemně.
V rubrice „Co se děje v ústředí“ můžeme zaznamenat mimo jiné návrh oblastního ředitelství ČSD Praha na sloučení služeb 14 (sdělovací a zabezpečovací technika) a 24 (elektro). OSŽ k tomuto návrhu vyjádřilo negativní stanovisko. Dále se dočítáme o tom, že po řadě obtížných jednání ohledně směrného nárůstu mezd bylo dohodnuto, že ÚŘ ČSD uvolní finance na směrný nárůst mezd za II. čtvrtletí o 8 %.
Obzor č. 36 – 10. 9. 1991
V článku „Odbory a politika“si můžeme přečíst další názor na často diskutované téma: zapojení odborů do politiky. Autor, předseda ZV OSŽ z Břeclavi, v článku píše mimo jiné: „My, odboráři, chceme být nezávislí, ale bojím se, abychom se nepřipravili ze samé úzkosti o šance a možnosti, které máme. Podívejme se třeba na rakouské železničáře. S výhodou využívají stranickou příslušnost k socialistům a nečiní si z toho žádné skrupule, ba naopak podporují stranu, která jim garantuje sociální výhody.“ Autor článku navíc navrhuje, aby se OSŽ nebálo navrhovat své zástupce do zákonodárných orgánů.
Na první straně tohoto čísla Obzor otiskuje devět požadavků, s nimiž se Federální rada sekce služby 11 obrátila na ministra dopravy. Žádá mimo jiné řešit postavení ČSD na dopravním trhu, stanovení státní dopravní politiky, novelizaci zákona o drahách a o ČSD, stanovení programu restrukturalizace a sociálního programu ČSD. O odhodlání prosadit své požadavky za každou cenu svědčí tato poznámka v prohlášení: „Krajní opatření, kterých použijeme v případě jen jediného nesplněného bodu tohoto dopisu, si dovolíme vyhlásit bez jakéhokoliv předběžného upozornění.“
Na straně 3 pod titulkem „Železničáři na severu Čech zatím čekají marně“ najdeme návrh nového začlenění železničářů do kategorií 1 (těžká fyzická práce v exteriéru) a 2 (středně těžká fyzická práce v exteriéru) včetně podrobného členění profesí ČSD podle jednotlivých služeb. Návrh vznikl na základě požadavků na řešení kritických pracovních podmínek železničářů Severočeského kraje a Sokolovska. Materiál, který připravila nově ustavená Regionální meziodvětvová skupina OSŽ, byl zaslán hlavnímu hygienikovi ČSFR a byla očekávána další jednání v této věci.
Obzor přináší také zajímavý rozhovor s předsedou ZV OSŽ v žst. Bohumín, který v něm prezentuje své – na odboráře netradiční názory: „Dnes požaduje každý jen výhody. Málokdo si už ale uvědomuje, že dráha nejenže nevydělává, ale že má obrovské dluhy, které nemá za současné situace šanci splatit,“ uvádí v něm mimo jiné a zdůrazňuje, že se lidé musí především naučit pracovat.„Je třeba se zbavit nemakačenků – vedení se nesmí bát potrestat a třeba i propustit takové pracovníky, kteří se jen ohánějí zákonem, jen aby nemuseli dělat. Odbory takové lidi nesmějí chránit,“ uvádí předseda ZV.
V roce 1991 stále žila myšlenka na založení zdravotní pojišťovny ČSD (zvlášť pro Česko a zvlášť pro Slovensko). Přestože o jejím založení ještě nebylo rozhodnuto, v článku „Výzva k důchodcům“ vedoucí oddělení pro zavedení nemocenského a zdravotního pojištění ČSD již vysvětluje důchodcům, jak se budou moci k této pojišťovně přihlásit.
Zdeňka Sládková