Obzor č. 29 – 27. 7. 1992
V pravidelné rubrice „Co se děje v ústředí“ se píše o schůzce zástupců odborových centrál na železnici a v dopravě s doc. Ing. Antonínem Baudyšem, který byl v té době pověřen řízením federálního ministerstva dopravy. Zástupci jednotlivých dopravních oborů jej na schůzce seznámili se špatnou a nedořešenou situací v dopravě, včetně vztahů a problémů mezi hospodářským vedením a jednotlivými odborovými centrálami. Ministr zdůraznil, že zrovnoprávnění jednotlivých dopravních oborů na přepravním trhu bude zabezpečeno až v novém daňovém systému, jehož platnost se předpokládala od 1. 1. 1993.
Blížící se dělení Československa na Českou a Slovenskou republiku předznamenává prohlášení vedení OSŽ, ujišťující své členy, že stanovy OSŽ umožňují reagovat ve velmi krátké době na případné změny ve státoprávním uspořádání. Zamyšlení redaktora Obzoru pod titulkem „Čsd dělení“ poté předkládá k uvážení, zda by Obzor i po rozdělení republiky neměl zůstat časopisem, spojujícím obě nově vzniklé odborové centrály – českou a slovenskou. Připomeňme, že Obzor byl v té době již jedním z mála federativních týdeníků v Československu.
Obzor dále přináší reportáž ze stavby terminálu na dolním nádraží v Karlových Varech, rozhovor s předsedou ZV OZŽ v železniční stanici v Popradě pod příznačným titulkem „Cítíme se bezmocní“, z nějž čiší nespokojenost se situací na ČSD i s omezenými možnostmi odborů pomáhat svým členům.
Stejně jako v předchozích dvou číslech Obzoru, i v tomto letním čísle stále ještě převažují články se zajímavostmi ze světa a cestovatelskými tipy nad odborářskou tematikou.
Obzor č. 30 – 3. 8. 1992
Na první stránce informuje Obzor o personální změně ve vedení ČSD. Dne 27. července 1992 byl řízením s. o. ČSD pověřen Ing. Jaromír Kunst, a to do doby ukončení řádného konkursu. Ing. Kunst nahradil ve funkci tehdejšího ředitele ČSD Ing. Jana Hampla, který byl téhož dne ze své funkce odvolán. Ing. Kunst při své inauguraci řekl, že je si vědom svých úkolů zvláště v realizaci jediné cesty na železnici, a tou je přechod na tržní ekonomiku. Dále uvedl, že se chce rovněž zabývat privatizací a zásadními změnami v organizaci a řízení.
Rubrika „Co se děje v ústředí“ přináší přehled výsledků veřejné soutěže na prodej železničních opraven a strojíren v rámci první vlny velké privatizace. Změna vlastnictví se týkala ŽOS Česká Lípa – závodů Liberec a Děčín, ŽOS Louny – závodů Louny a Chomutov, ŽOS Nymburk, ŽOS Šumperk, ŽOS Ostrava – závodů Ostrava a Krnov a MTH Vrútky.
Mezi zaměstnanci ČSD v té době stále vřela nespokojenost s dopady nové mzdové soustavy. Vyplynulo to i z výsledků jednání Oblastní rady odvětvových sekcí Bratislava, která na svém jednání 23. 7. 1992 přijala podněty k řešení, mimo jiné návrh vyloučit příplatek za odpracované roky z tarifní mzdy, přepracovat oborové sborníky tak, aby bylo možno uplatnit všech 12 tarifních stupňů do 4. tarifního pásma, či návrh předat zařazování pracovníků do funkce „specialista“ do pravomoci oblastního ředitele.
V Obzoru č. 30 dále najdeme besedu se dvěma železničáři (výpravčím a přednostou) žst. Karlovy Vary či reportáž z noční jízdy rychlíkem Amicus, jezdícím z Budapešti do Prahy, a opět řadu článků s cestovatelskou tematikou.
Zdeňka Sládková