Obzor č. 39 – 5. 10. 1992
V Obzoru č. 39 najdeme na první straně tři otázky pro oblastního ředitele OŘ Olomouc Ing. Vojtěcha Knop Kostku. Týkaly se možného propouštění i osudu tzv. nerentabilních tratí. Ten v souvislosti se zaměstnaneckou politikou hovoří o možném odčlenění činností, které nesouvisejí s vlastním provozem ČSD. Co se týká rušení tratí, oblastní ředitel odkazuje na probíhající průzkum frekvence, z nějž má vzejít rozdělení sítě na obchodní a regionální a návrh na další řešení. „Tento návrh by měl být předmětem veřejně právních řízení a k celé problematice se musí vyjádřit i státní správa a veřejnost,“ uvádí Ing. Knop Kostka v odpovědi. Krátký článek na první straně oznamuje, že 22. 9. schválilo Ministerstvo práce a sociálních věcí České republiky zřízení Železniční zdravotní pojišťovny se sídlem v Přerově.
Ústředí OSŽ, které zasedalo 22. 9. v Bratislavě, se mimo jiné zabývalo jízdními výhodami pro pracovníky privatizovaných jednotek s. o. ČSD (např. ŽOS, železniční zdravotnictví, Mechanizace traťového hospodářství, Traťové strojní stanice a další). OSŽ usilovalo o to, aby těmto pracovníkům (po odpracování určitého počtu let) byly jízdní výhody zachovány, či aby jim byly poskytovány alespoň volné jízdenky. Článek na třetí straně s titulkem „Je živelná expanze automobilismu v naší zemi opravdu nevyhnutelná?“ rozebírá text uveřejněný v Technickém magazínu a obrací se na ústředního ředitele s otázkou, zda železnice bude i nadále ustupovat tlaku automobilové lobby. Článek upozorňuje především na to, že z úsporných důvodů hrozí zásadní redukce hromadné dopravy ČSD, ČSAD a MHD. „Vyplývá to jednak z hlubokého hospodářského poklesu naší ekonomiky, jenž drasticky snížil poptávku po dopravních sužbách, jednak z nesystémového přístupu k problémům dopravy,“ uvádí se v článku. (Poznamenejme, že ústřední ředitel ČSD na tento článek nereagoval, v čísle 44 však byla otištěna reakce Ing. Antonína Peltráma z Federálního ministerstva dopravy).
Obzor č. 40 – 12. 10. 1992
Rubrika „Co se děje v ústředí“ informuje mimo jiné o tom, že bylo uvolněno 300 milionů Kč do mzdové oblasti a ČSD je tedy mohly s okamžitou platností začít čerpat. Dále se v této rubrice mimo jiné dočítáme o tom, že po jednání představitelů OSŽ s Ing. Baudyšem, místopředsedou vlády, pověřeným řízením dopravy, OSŽ požadovalo, aby ústřední ředitel ČSD od 1. 10. 1992 zajistil vlastním opatřením naplňování záměrů v oblasti mezd tak, jak doporučila nezávislá komise. Zároveň jsou zde otištěny i hlavní požadavky OSŽ pro kolektivní vyjednávání, mimo jiné zvýšení mzdových tarifů až o 150 Kč, či odpovídající mzdové ocenění posunovačů.
Obzor dále otiskuje zpravodajství z aktivů OSŽ konaných v Plzni a Českých Budějovicích. Diskutovalo se na nich především o mzdách, o osudu privatizovaných organizací či o podstavu provozních pracovníků.
Zdeňka Sládková