Obzor č. 3 – 25. 1. 1993
„Každý kilometr zrušené železnice budu pokládat za osobní prohru,“říká v první části rozhovoru, uveřejněném v č. 3 Obzoru, ministr dopravy Jan Stráský. Vyjadřuje se v něm mimo jiné ke svým plánům týkajícím se organizace práce na ministerstvu či k harmonizaci dopravy. Ke vztahu ministerstva a ČD uvedl: „České dráhy musí být podnikem, který se zabývá železniční přepravou a co nejméně vším ostatním. Musí mít rozsáhlé pravomoci, ale pokud má dostat od státu v roce 1993 7 miliard korun, musí si stát na něj ponechat určitý vliv.“
Článek „Zásady zaměstnanecké politiky Českých drah a nová role odborů při jejich realizaci“ předsedy OSŽ Zdeňka Škopa se zabývá dopady restrukturalizace ČD (v obchodně podnikatelský subjekt) na zaměstnanost. Zdůrazňuje se v ní nutnost výběru a výchovy schopných managerů a udržení kvalitních, kvalifikovaných a na cílech podniku zainteresovaných pracovníků. „Zaměstnanci ČD by si měli uvědomit, že železnice nemůže uživit víc lidí, než kolik má opodstatněných pracovních míst,“ uvádí autor článku.
Obzor č. 4 – 1. 2. 1993
V čísle 4 pokračuje rozhovor s ministrem dopravy Janem Stráským. Řeší se v něm například problém přebytečných kolejových vozidel s ohledem na pokles přepravních výkonů. „Objednala-li si dráha lokomotivy, které nepotřebuje, musí nést důsledky,“ odpověděl Jan Stráský a dodal, že ve vládě je však připraveno řešení, které má charakter další pomoci státu. Své představy ohledně budoucnosti kolejové dopravy formuloval stručně: „Chtěl bych přispět k tomu, aby se doprava prosadila jako úspěšné ekonomické odvětví, které nadto – samozřejmě s přispěním státu – splní své veřejně prospěšné role a nikoli obráceně.“
V rubrice „Co se děje v ústředí“ můžeme v prvních lednových číslech sledovat vývoj kolektivního vyjednávání, kde zůstával rozpor především v otázce mezd, a to nejen mezi zaměstnavatelem a odbory, ale i mezi jednotlivými odborovými centrálami.
Článek pracovníka ekonomického oddělení ústředí OSŽ poukazuje na rozpor mezi růstem životních nákladů a růstem mezd v posledních letech, přičemž z rozboru vyplývá, že životní náklady se zvyšovaly výrazně rychleji než mzdy. Z tabulky a z grafu vyplývá, že od roku 1980 vzrostly životní náklady přibližně dvojnásobně, ale mzdy pouze 1,5násobně. Nejvíce se tento nepoměr projevil v letech 1991 – 1992.
Zdeňka Sládková