Obzor č. 27 – 12. 7. 1993
Prázdninové číslo Obzoru přineslo podrobné zpravodajství z tiskové konference z 28. června 1993, které se zúčastnil ministr dopravy Jan Stráský a nový vládní zmocněnec pro České dráhy Emanuel Šíp. Oba se vyjádřili jak k výběru 25 nejvyšších představitelů Českých drah, tak ke změnám, které by podle slov Emanuela Šípa měly nastat od 1. 1. 1994. Do té doby měl být připraven nový mzdový systém a privatizační strategie. Jak uvedl Ing. Šíp, mělo by se přistoupit i ke zvýšení tarifů přepravného, a to maximálně o 50 %.
Na dotaz novináře, zda je možno železniční provoz plně zprivatizovat, odpověděl Ing. Šíp: „Privatizace provozu, která by měla být dalším krokem, by se měla mimo jiné odehrát i rozštěpením dnešního jednotného provozu drah na více celků. Zabýváme se tím, že by na úrovni lokomotivních dep měly vzniknout dopravní společnosti, které by spolu konkurovaly. To vedle dalších podnikatelů na železnici může vytvořit předpoklady pro poměrně snadnou a funkční privatizaci.“
Obzor dále přináší reportáž z česko–slovenské hranice s názvem„Nádraží ve dvou státech“ (žst. Vlárský průsmyk) a v rozhovoru s Jiřím Kratochvílem, předsedou ZV OSŽ při OŘ Olomouc s názvem „Chceme důstojné zastoupení v OSŽ“, se hovoří mimo jiné o postavení sekce řídících a technickohospodářských pracovníků v rámci OSŽ.
Obzor č. 28 – 19. 7. 1993
„Zrušení smluvních platů je nesystémové plošné opatření,“říká v článku na první stránce odvětvový tajemník pro službu dopravy a přepravy Jaromír Dušek. „Nemohu nikoho obviňovat, ale mám důvod se domnívat, že jde o záměr, jak proti sobě postavit odborové organizace a zástupce hospodářského vedení,“ říká J. Dušek.
Obzor dále informuje o výjezdním zasedání Hospodářského parlamentu ČR, které se odehrávalo ve vlaku „Hradišťan“ dne 2. června. Při pobytu v České Třebové se výbor seznámil mimo jiné s prací na seřaďovacím nádraží. I zpáteční cesta se odehrávala vlakem. „Kuriozitou akce bylo, že předseda výboru, který vlak v Praze zmeškal, jej nedokázal ani pomocí auta dohnat a tak musel autem absolvovat celou cestu,“ uvádí se na závěr článku.
Obzor dále mimo jiné otiskuje stanovisko Drahstavů k restrukturalizaci budovního hospodářství v rámci Českých drah. V novém organizačním uspořádání byly Drahstavy začleněny do divize dopravní cesty. Připomíná se v něm mimo jiné, že je potřeba vést jednotnou pasportizaci a technickou evidenci k zadávání, přejímání a kontrole opravných prací.
Zdeňka Sládková