Obzor č. 9 – 4. 3. 1996
„Od nového GVD se ruší 157 spojů“uvádí titulek na první straně. O této změně informoval generální ředitel ČD Rudolf Mládek na tiskové konferenci 23. 2. 1996. Podle slov generálního ředitele bylo ke změnám přistupováno obezřetně a velmi disciplinovaně a ve spolupráci s přednosty okresních úřadů. Obzor v článku však klade několik zásadních otázek: Je možno posuzovat osobní přepravu na železnici jen podle ušetřených korun? Jak spolehlivé jsou analýzy, které sloužily jako podklad ke zjištění rentability? Nemohou si České dráhy skutečně dovolit provozovat vlak, který přináší průměrnou denní ztrátu 10,– Kč, ale přitom vozí 845 cestujících?
A hlavně: co udělal management Českých drah pro to, aby se zájem o přepravu na méně frekventovaných tratích zvýšil?„Další redukce nabídky Českých drah přinese – snad – drobné snížení ztrátovosti osobní přepravy, ale zcela určitě bude znamenat další odliv zákazníků a snížení prestiže železnice,“ konstatuje Obzor v závěru článku.
V rozhovoru s výkonným tajemníkem Sdružení nájemníků Milanem Tarabou se Obzor věnuje problematice bytů, otiskuje obsáhlé informace pro zájemce o penzijní připojištění v Penzijním fondu Rentia a v článku „Ministr Vodička sociální dialog vést neumí nebo nechce“ přináší kritiku ministra práce a sociálních věcí ze strany ČMKOS. Podle prohlášení ČMKOS se přístup ministra Vodičky na tripartitě vyznačuje „jeho zřetelnou neochotou konstruktivně a seriózně projednávat návrhy a stanoviska odborů a předpojatým odmítáním jakékoliv snahy společně hledat racionální řešení.“ S prohlášením ČMKOS byl seznámen premiér ČR Václav Klaus. Na první straně najdeme rovněž informaci o napětí mezi ministrem dopravy a generálním ředitelem ČD.
Ministr Vladimír Budinský na tiskové konferenci 23. 2. potvrdil své dřívější výroky o tom, že je nespokojen s prací generálního ředitele Českých drah Rudolfa Mládka.
Obzor č. 10 – 11. 3. 1996
„Redukce vlaků bude větší, než bylo prezentováno“ hlásá titulek obsáhlého článku na straně 1 a 7, vycházejícího z informací obchodních zástupců OPŘ Hradec Králové. Skutečný počet rušených vlaků totiž neodpovídal tomu, co bylo uváděno na tiskové konferenci. V OPŘ Hradec Králové mělo být redukováno 35 vlaků, skutečný počet však byl 63!
Velmi podrobně se Obzor věnuje zavádění nových technologií vlakových čet od 2. 6. 1996, jejichž cílem bylo zapojení vlakvedoucích do činnosti v komerční oblasti. Na některých tratích D3 se přešlo k odbavování cestujících prostřednictvím automatů. Některé povinnosti vlakvedoucího se převádějí na strojvedoucího. Hlavním cílem byly personální úspory vlakových čet.
Pod titulkem „Lokálka volá o pomoc“ najdeme reportáž z tratě z Chornice do Prostějova, která byla vinou chátrající infrastruktury v katastrofálním stavu a hrozilo na ní zastavení provozu. Stavu infrastruktury je věnován obsáhlý rozhovor s vedoucím Traťového okrsku Ostroměř. Z rozhovoru vyplynulo, že výkonným jednotkám traťového hospodářství je v podstatě jedno, zda je řídí Správa dopravní cesty nebo odvětví traťového hospodářství, záleží hlavně na tom, kolik jim je přiděleno peněz na údržbu železničního svršku.
Celá stránka uvedená titulkem Save our railways (Zachraňte naše dráhy) přináší zkušenosti z kampaně za záchranu britských železnic.
Zdeňka Sládková