Obzor č. 21 – 27. 5. 1996
Článek z první strany s titulkem „České dráhy nabízejí o 4,5 % méně spojů“ přináší informace z tiskové konference k červnové změně jízdního řádu. Došlo ke zrušení 157 spojů po celé trase plus dalších 60 spojů, které se rušily v souvislosti s celkovými změnami koncepce dopravy v některých regionech.
Kromě redukce počtu spojů došlo i ke snížení periodicity (např. vlak vypravovaný denně nově jezdil jen 3x týdně) či ke zkrácení jízdy některých vlaků. Na tiskovce byly představeny dvě novinky: samoobslužný způsob odbavování cestujících (od 1. 4. 1996 probíhal na pěti tratích, do konce roku měl podle slov ředitele DOP Ing. Vladimíra Sosny být rozšířen na 36 tratí). Druhou novinkou bylo vracení příplatků IC či EC vlaků v případě zpoždění delšího než 59 minut či v případě zařazení nestandardních vozů.
Obsáhlá reportáž s názvem „Obrnické pohřebiště“ rozebírá problematiku rozkrádání vozů, jimiž byly odstavné koleje této žst. přeplněny. Docházelo zde i k rozebírání kolejnic. Podle slov místních železničářů šlo o velký problém, neboť nebylo v jejich silách ani ve spolupráci s policií prostor ohlídat. Zákaz vykupování materiálu drážního původu ve sběrnách surovin se prosadit nepodařilo.
Obzor č. 22 – 3. 6. 1996
Na první straně najdeme informaci z vystoupení generálního ředitele ČD Ing. Rudolfa Mládka na Představenstvu OSŽ de 28. 5. 1996. Generální ředitel hovořil především o finanční situaci Českých drah, která se projevovala velkým schodkem především v divizi dopravní cesty. Potřebné finanční prostředky hodlal Ing. Mládek získat příjmem z prodeje tzv. zbytného majetku, částečně z neželezničního podnikání a částečně ze státního úvěru. Při neexistenci koncepce železnice se podle Ing. Mládka stále u ČD řeší jen dílčí záležitosti. Uvedl, že vize ČD musí být formulována jako společný krok zaměstnanců, vedení Českých drah a ministerstva dopravy.„Vnucuje se otázka, proč se Ing. Mládek chce hledáním koncepčního řešení ČD zabývat až nyní, devět měsíců od svého nástupu do funkce,“ ptá se Obzor.
Článek věnující se centralizaci řízení železničních stanic byl připraven ve spolupráci s dozorčím stanice žst. Praha–Braník, jeho tehdejší zkušenosti však šlo zevšeobecnit. Proces rozdělení stanice a jejich opětovné sloučení spolu s rušením přednostů malých stanic podle Petra Pavlíka narušilo zajišťování komplexní činnosti v oblasti poskytování služeb zákazníkům v osobní a nákladní přepravě. „Bylo to zcela nelogické rozhodnutí, protože řízení musí zásadně vycházet z jednoho místa, stejně jako odpovědnost,“ uvádí se v článku mimo jiné.
Součástí Obzoru byly Železničářské toulky, které kromě několika reportáží ze zahraničí přinesly informace o placení příplatků při cestování s průkazy FIP a rozsah jízdních výhod.
Zdeňka Sládková