Obzor č. 23 – 10. 6. 1996
Nejdůležitější zprávou čísla byla informace o tom, že odboráři středních odborných učilišť železničních s členskou základnou OSŽ vyhlásili stávkovou pohotovost. Bylo to na základě nesplnění požadavků Prohlášení účastníků aktivu učňovského školství z 22. 4. 1996. Odboráři požadovali především zveřejnit pravidla odstátnění zařízení učňovského školství a jejich předpokládané personální dopady; k dalším požadavkům patřilo dofinancovat střední odborná učiliště či dorovnat platy jejich zaměstnanců na úroveň srovnatelnou s pracovníky ve školství.
„Hlavním úkolem je zachovat odborníky a vybavenost učilišť,“ řekl Obzoru tajemník OSŽ Václav Pech. „Je to i otázka zachování řemesel a dovednosti našich lidí, což je záležitost národního bohatství,“ dodal. Obzor přinesl i informaci o tom, že místopředseda OSŽ Miroslav Kapoun uspěl ve volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR (za ČSSD).
„Změna předpisu D2 je de facto veřejným ohrožením,“ říká v rozhovoru Petr Hikl, územní tajemník OSŽ v Ostravě. Dle této úpravy byl totiž od červnové změny grafikonu u řady spojů omezen počet pracovníků vlakového personálu; v takových vlacích nebyla prováděna přeprava spoluzavazadel ani podávány potřebné informace. „Mohou nastat nedozírné škody nejen na majetku Českých drah, ale i u cestující veřejnosti,“ hodnotí situaci dotazovaný. „Takhle si služby tedy nepředstavujeme,“ dodává.
V rubrice Všimli jsme si se objevil portrét ministra Vladimíra Budinského, který byl spolu s volebním heslem ODS „Dokázali jsme, že to dokážeme“ vylepen na motorovém voze, který 31. 5. 1996 jezdil na trati Protivec – Bochov naposled. Od 1. 6. zde totiž byla ukončena pravidelná železniční osobní doprava.
Obzor č. 24 – 17. 6. 1996
Osmistránkové číslo obsahuje mimo jiné obsáhlou reportáž z kralupské ubytovny Českých drah, která sloužila jako nocležna pro vlakové čety a zároveň ubytovna pro přibližně 60 železničářů. V roce 1993 ji vláda zařadila do seznamu objektů určených k privatizaci (spolu s dalšími ubytovnami ČD). Proti tomuto záměru odboráři marně protestovali. Staré kralupské nocležny v lokalitě Podháj, které by mohly po privatizaci případně poskytnout železničářům ubytování, byly v dezolátním stavu a jejich oprava by byla finančně velmi nákladná.
Obzor přinesl dále reportáž z mítinku vedení odboru kolejových vozidel ČD s pracovníky Depa kolejových vozidel Přerov, na němž se jednalo o další existenci tohoto depa. Odboráři se obávali, že přerovské depo doplatí na záměr sloučit ostravské, bohumínské a přerovské DKV do jednoho celku.
Celá jedna strana je věnována zastavení provozu na trati 163 Protivec – Bochov. „České dráhy jsou prvním podnikem na světě, který pracuje na svojí likvidaci,“ řekl k tomu lakonicky přednosta jedné výkonné jednotky Českých drah. Důvodem zastavení provozu byla údajná prodělečnost trati.
Zdeňka Sládková