„Vážné výhrady ke studii restrukturalizace ČSD“je otvírací článek z jednání Ústředí OSŽ ze dne 27. 8. 1991, jehož nejdůležitější část probíhala za účasti ministra dopravy Jiřího Nezvala. Na programu totiž byl dokument, připravený pro jednání vlády ČSFR – studie restrukturalizace ČSD.
Obzor č. 33 – 20. 8.1991
Jak jsme uvedli v minulém čísle, Obzor č. 32 sice sliboval otisknout přijaté dohody s ústředním ředitelem ČSD ohledně růstu mezd na železnici, avšak v čísle 33 takovou informaci nenacházíme. V rubrice „Co se děje v ústředí“, se dočítáme jen to, že kolektivní jednání ohledně výše a způsobu rozdělení nárůstu mezd bude dále pokračovat.
Obzor č. 31 – 6. 8. 1991
„S. o. ČSD neplní kolektivní smlouvu“, konstatuje Obzor č. 31 na své první straně.
Obzor č. 29 – 23. 7. 1991
V úvodním článku tohoto čísla se dočítáme, že kolektivní vyjednávání o KS na rok 1991 s ČSD, s. o., je stále ve slepé uličce. Odbory totiž požadovaly vyřešit otázku odstupného, nárůstu mezd a zdravotní způsobilosti a generální ředitel ČSD řešení přislíbil.
Obzor č. 27 – 9. 7. 1991
I během letních prázdnin se články týdeníku Obzor zabývaly závažnými tématy. Hned úvodní článek „Plnění kolektivní smlouvy ohroženo!“ informuje o tom, že na jednání Ústředí OSŽ, které se konalo dne 25. 6. 1991 za účasti zástupců Ústředního ředitelství, s. o., ČSD, zaznělo, že ÚŘ nezaručuje slíbený nárůst mezd ve výši 22 % pro II. čtvrtletí.
Obzor č. 27 – 9. 7. 1991
I během letních prázdnin se články týdeníku Obzor zabývaly závažnými tématy. Hned úvodní článek„Plnění kolektivní smlouvy ohroženo!“
Obzor č. 25 - 25. 6. 1991
Velká část Obzoru č. 25 je vyhrazena zpravodajství z celostátní konference OSŽ, která se konala dne 15. 6. 1991 v Praze.
Obzor č. 23 – 11. 6. 1991
Úvodní článek Obzoru č. 23 obstaral předseda OSŽ Zdeněk Škop svým zamyšlením nad blížící se celostátní konferencí OSŽ.
Obzor č. 21 – 28. 5. 1991
„Stávková pohotovost zrušena!“oznamuje zpráva z jednání Ústředí OSŽ, uveřejněná na první straně. Stávkovou pohotovost, vyhlášenou na podporu zachování železničářských jízdních výhod, označilo Ústředí OSŽ jako úspěšnou.
Obzor č. 19 – 14. 5. 1991
Nejvíce aktuálních zpráv jsme se v tomto čísle mohli dočíst v rubrice „Co se děje v ústředí“. Najdeme zde mj. informaci o tom, že se vedení OSŽ obrátilo na ministra práce a sociálních věcí Petra Millera s naléhavou žádostí o přehodnocení dosavadního přístupu MPSV k problematice jízdních výhod železničářů. OSŽ požadovalo ponechat kompetence pro stanovení této tarifní slevy resortu dopravy.„Ústředí OSŽ vyslovilo zásadní nesouhlas se záměrem zahrnout jízdní výhody do naturální mzdy, což by vlastně vzhledem k současné finanční politice státu vůči ČSD znamenalo jejich zrušení,“ uvádí se v článku.
OSŽ se dále obrátilo na předsedu vlády Mariana Čalfu, aby přehodnotil snahy federálního ministerstva financí neposkytnout železnici potřebné finance do doby, než bude sama solventní, a poukázalo na to, že bez státních dotací se železnice neobejde v žádné z vyspělých zemí.
Důležitá informace zazněla i na aktivu předsedů ZV OSŽ Olomoucké oblasti, jehož se zúčastnil i předseda OSŽ Zdeněk Škop: kolektivní smlouva ČSD totiž nebyla v dohodnutém termínu, tj. do 30. 4., podepsána a spor byl postoupen k řízení u zprostředkovatele. „Pokud nedojde k podpisu KS do 15. 5., mohou odbory přistoupit k dalším zákonným krokům, včetně vyhlášení stávkové pohotovosti, případně stávky,“ řekl na jednání právník OSŽ.
Atmosféra na tomto aktivu byla bojovná. „V.diskusi se projevila stále rostoucí nespokojenost se současným stavem ČSD a zvláště s jeho řízením. Několik řečníků vyzvalo Ústředí OSŽ k vyhlášení celosíťové stávky. Převládá názor, že současným stavem ČSD není vinen jen pokles přepravy, ale především neschopné a nekoncepční řízení,“píše se v článku. K otázce hrozby rušení tratí se vyslovil oblastní ředitel ČSD Knopp–Kostka, který zdůraznil, že se žádné rušení nerentabilních tratí nechystá, ale že ČSD budou hledat nejprve způsoby, jak snížit jejich ztráty. K rušení by bylo možno podle jeho slov přistoupit teprve tehdy, kdyby se žádné řešení nenašlo.
Obzor č. 20 – 21. 5. 1991
„Ve vládě o ČSD rozhodnuto“ – zní titulek článku, informujícího o rozhodnutí federální vlády, která dne 8. května 1991 přijala usnesení o programové strategii železniční dopravy do roku 1995. Vyplývá z něj úkol připravit do srpna toho roku zásady státní dopravní politiky, do září návrh koncepce sociální politiky, dále „projednat možnost rušení provozu na neefektivních tratích a lanových drahách, u kterých nebude zajištěna úhrada od obcí a regionů v termínu zahájení platnosti GVD 1992/1993“. Vláda dále mj. rozhodla vyřešit hospodaření ČSD překlenovacím úvěrem ve výši 4,7 mld. Kčs.
V souvislosti s nepřijatelnými návrhy řešení jízdních výhod, jak se dočítáme v rubrice „Co se děje v ústředí“, vyhlásilo Ústředí OSŽ dnem 10. 5. 1991 stávkovou pohotovost.
O napjaté situaci na železnici vypovídá i titulek „Postupovat radikálněji!“ z aktivů předsedů základních organizací OSŽ, kde v diskusi často zaznívala velká nespokojenost s dosavadním vývojem. „Zazněl i názor, že současný stav ČSD není náhodný, ale že jde o záměr, jak zlikvidovat železnici,“ píše se v článku. Proto někteří předsedové základních organizací, především z Mostu a Ústí nad Labem, po-žadovali, aby ústředí postupovalo vůči hospo-dářskému vedení tvrději a nekompromisněji. Zároveň vyjádřili ústředí podporu v případě vyhlášení stávky.
„Nehodláme dále pasivně přihlížet devastaci ČSD a upozorňujeme vládu ČSFR na možnost masové pracovní neposlušnosti s nedozírnými následky,“uvádí se v citaci z usnesení pražského aktivu.
Obzor dále otiskuje mj. zamyšlení o vztahu OSŽ a Federace strojvůdců a další příspěvek do diskuse o možné spolupráci s politickými stranami.
Zdeňka Sládková
Obzor č. 17 – 30. 4. 1991
Obzor č. 17 – 30. 4. 1991 Obsáhlý rozhovor s tajemníkem OSŽ Miroslavem Janáčkem s názvem „Nejsme proti racionalizaci, jsme proti bezdůvodnému propouštění“ reaguje na plánované propuštění 19 tisíc zaměstnanců ČSD do konce roku 1991.
Celá jedna strana Obzoru č. 15 byla věnována nově vzniklé Federaci posunovačů, po Federaci strojvůdců tehdy třetí odborové organizaci na železnici. Autor se snažil na své reportáži v železniční stanici Česká Třebová (kde v té době pracovalo kolem 260 posunovačů) zjistit, jaké důvody vedou některé posunovače ke vstupu do této organizace.
Právě přítomno: 378 hostů a žádný gestor