Letní dvojčíslo Obzoru začíná „neletně“, článkem s titulkem „OSŽ vyslovuje vážné obavy o osud Českých drah“, který obsahuje memorandum OSŽ ke zřízení divize obchodně přepravní a divize provozu (došlo k němu k 1. červenci 1994). Uvádí se v něm, že OSŽ podporuje přeměnu Českých drah na prosperující moderní organizaci, probíhající transformační projekt však podle odborářů nemůže toto očekávání naplnit, neboť v ČR neexistuje jasná a jednoznačná dopravní politika; organizační změna se začíná realizovat, aniž byla ekonomickým projektem prokázána efektivní funkčnost zaváděného modelu, není provedeno ekonomické zhodnocení, nejsou dořešeny ekonomické vazby a memorandum uvádí řadu dalších argumentů proti tomuto kroku.
Obzor č. 27/28 – 11. 7. 1994
Dvojčíslo o dvanácti stranách přineslo na první straně článek Zdeňka Škopa (kterému 21. 6. 1994 Ústředí OSŽ vyjádřilo nedůvěru) s titulkem „Kdo by měl hájit zájmy železničářů“. Předseda OSŽ se v něm vyjadřuje k organizačním změnám na Českých drahách, kde byla od 1. 7. 1994 organizačně vyčleněna divize provozu. Uvádí mimo jiné, že se OSŽ dosud nedokázalo organizací ani stylem práce přizpůsobit požadavkům plynoucím ze změn na ČD. „Stále ještě převládají úzké odvětvové zájmy uplatňované často nevybíravým, konfrontačním způsobem,“ uvádí Zdeněk Škop. Vyjadřuje se i k vyjádření nedůvěry – přiznává své pochybení, odmítá však podezření z toho, že by bylo motivováno osobním prospěchem.
Obzor č. 25 – 20. 6. 1994
Obzor podrobně informoval o II. konferenci Asociace důchodců odborářů (organizace sdružující důchodce z odborových svazů spadajících pod Českomoravskou komoru odborových svazů, jejímž členem tehdy bylo i OSŽ). Konference se konala 7. června 1994 a zabývala se mimo jiné nedostatečnou valorizací důchodů, kritizovala některé odborové svazy za malou pozornost věnovanou seniorům a také zvýšení věku potřebného pro odchod do důchodu.
Obzor č. 23 – 6. 6. 1994
„Restrukturalizace ČD je nepřipravená a nesystémová“, zní titulek úvodního článku z pera Jiřího Kratochvíla, tajemníka sekce OSŽ řídících a technickohospodářských pracovníků. Článek referuje o setkání všech odborových centrál působících na železnici, z 23. 5., kde mělo dojít k dohodě na společném stanovisku k projektu transformace ČD ještě před jeho případným schválením.
Obzor č. 21 –23. 5. 1994
Pod titulkem „Němci na to jdou lépe“ najdeme zpravodajství ze setkání mnichovských (GdED) a vršovických odborářů, které se uskutečnilo dne 12. 5. a jehož se zúčastnil i předseda OSŽ Zdeněk Škop. „My stojíme už uprostřed procesu restrukturalizace, který vás teprve čeká,“ řekl vedoucí delegace z mnichovské oblasti. „Komise došla k závěru, že existence dráhy je dále možná, jen když stát převezme oddlužení a DB se přetvoří hospodářsky na akciovou společnost,“ dodal. (DB se staly akciovou společností od 1. 1. 1994).
Obzor č. 19 – 9. 5. 1994
Obzor č. 19 přinesl zpravodajství z pracovních aktivů ZO OSŽ, které se uskutečnily na devíti místech České republiky a které byly věnovány jednak novelizaci zákoníku práce, jednak strukturálním změnám v OSŽ. V rubrice vyhrazené příspěvkům čtenářů najdeme ještě ohlas na odborářskou demonstraci, která proběhla v Praze na Staroměstském náměstí 22. března.
Obzor č. 17 – 25. 4. 1994
Úvodní článek je věnován druhé celoevropské konferenci o dopravě, která se konala na Krétě ve dnech 14. – 16. 3. 1994. V rozhovoru s přímým účastníkem této konference, PhDr. Stanislavem Dekojem, poradcem předsedy OSŽ, se mohli zájemci seznámit se snahami o evropskou dopravní integraci. „Rozdíly v technické úrovni dopravních infrastruktur, ve vybavenosti vozidel, v legislativní oblasti mezi vyspělými zeměmi EU a státy střední a východní Evropy jsou obrovské a zdá se, že se přes veškeré snahy a deklarace spíše zvětšují,“ bylo konstatováno na konferenci.
Obzor č. 15 – 11. 4. 1994
I v dalším čísle doznívaly ohlasy na demonstraci odborů z 22. 3. Na první straně je uveřejněno stanovisko ČMKOS s titulkem„Demonstrace ukázala slabiny naší demokracie“. ČMKOS označila rozhodnutí Parlamentu ČR schválit novelu zákoníku práce za neuvážený útok na postavení zaměstnanců a odborů.
Obzor č. 13 – 28. 3. 1994
Celá první strana Obzoru č. 13 byla vyhrazena reportáži z první společné demonstrace všech odborových svazů Českomoravské komory, která se uskutečnila 22. března 1994 na pražském Staroměstském náměstí. Účast se pohybovala kolem 40 tisíc lidí. Odboráři protestovali především proti novelizaci zákoníku práce, který dával více práv zaměstnavatelům a zhoršoval mj. postavení těhotných žen a matek, a proti zákonu o důchodovém pojištění, který zvyšoval věkovou hranici pro odchod do důchodu.
Obzor č. 11 – 14. 3. 1994
Velký prostor na první straně byl věnován dvoudennímu zasedání republikové rady sekce 11 (dopravy a přepravy) OSŽ, které proběhlo v České Třebové 3. a 4. března 1994. Na programu bylo rozhodnutí vedení Českých drah o zřízení divize provozu (od 1. 7. 1994). Zástupci Českých drah, kteří se zúčastnili části jednání, se snažili odboráře přesvědčit o přednostech nového systému, který navrhl oddělit divizi obchodu a divizi provozu jak finančně, tak organizačně, aby se mohly chovat tržně a aby byla umožněna průhlednost dotací.
Obzor č. 9 – 28. 2. 1994
V čísle 9 pokračují dotazy odborářů a odpovědi Ing. Šípa v článku„Generální ředitel v palbě otázek“. V této části se Ing. Emanuel Šíp vyjádřil například k otázce privatizace na železnici.„Moje koncepce nebyla nikdy taková, že bych chtěl za každou cenu všechno, co je lukrativní, od dráhy odříznout. Já tento názor nezastávám, ale bohužel jsem ten, od koho se odřezává, nikoli ten, kdo o tom rozhoduje. Já tvrdím, že když to překročíte do určité meze, pak dráha už nikdy nebude rentabilní a efektivní a nikdy nebude pracovat obchodně. Pak už jí skutečně zůstanou jenom ty koleje, jenom ta nádraží a bude chodit pořád s kloboukem na státní rozpočet a nebude schopna sama ovlivnit svůj osud.“
Obzor č. 7 – 14. 2. 1994
V článku „Generální ředitel v palbě otázek“ se Obzor věnuje otázkám a odpovědím, které zazněly na jednání Ústředí OSŽ dne 1. února. Tohoto jednání se poprvé od svého nástupu do funkce zúčastnil generální ředitel Českých drah Ing. Emanuel Šíp a jeho nejbližší spolupracovníci z vedení ČD. Z mnoha otázek a odpovědí vybíráme alespoň některé. Například na otázku ekonomického dopadu transformace ŽOS (železniční opravny a strojírny) Ing. Šíp odpověděl, že není nutno šmahem privatizovat vše, a že by bylo pravděpodobně lepší „kdyby nějaká ´žoska´ zůstala u Českých drah“.
Právě přítomno: 513 hostů a žádný gestor