Dne 9. a 10. října se sešly Podnikové výbory OSŽ při ČD, a.s. a ČD Cargo, a.s. na tradičním společném jednání, které se uskutečnilo v hotelu Oddech v Krkonoších. Předsedové podnikových výborů Štěpán Lev a Radek Nekola v úvodu informovali o proběhlé Valné hromadě ASO, na kterém bylo zvoleno nové vedení: předseda Bohumír Dufek, místopředseda Radek Nekola a MUDr. Martin Engel. Tajemníkem ASO byl znovu zvolen Martin Vavrečka.
Žhavá témata pro budoucí řešení v ASO jsou například účast při jednáních RHSD ČR (Tripartita), zvyšování minimální mzdy, novely ZP, nebo návrh ODS pro znovuzavedení superhrubé mzdy zaměstnancům. Dále informovali o připravovaných krocích OSŽ v nastávajícím období. Příští rok je volební, což znamená, že ZO OSŽ musí zajistit volby do svých závodních výborů. V květnu proběhnou volební Podnikové konference OSŽ a v listopadu sjezd OSŽ. Ústředí OSŽ se zabývá také budoucností v poskytování digitálních informací pro členy. Před spuštěním je členský elektronický průkaz. Nedávno byl spuštěn facebookový profil OSŽ a diskutovat se také bude o současném tištěné podobě OBZORU. Velkých změn doznal také sport, kde se zájemci o sportovní účast přihlašují přes web Railsport.
Odpoledne se jednání zúčastnily zástupkyně zaměstnavatele ČD, a.s. Mgr. Blanka Havelková, Ing. Bohuslava Grabovská a Ing. Lucie Bauerová. Blanka Havelková a informovala o poskytování výpomoci zaměstnancům, kteří byli postiženi nedávnou povodní. Minulý týden uskutečnili cestu do postižených oblastí Bohumína, Olomouce, Opavy, Krnova a Litovle, kde přímo vyplácely cca 100 zaměstnancům finanční výpomoc. V průběhu měsíce října a listopadu budou poskytnuty další finanční prostředky ke zmírnění nastalých škod z prostředků nadace Železnice srdcem postiženým zaměstnancům. Hlavním tématem diskuse byl zaslaný návrh PKS ČD na rok 2025, kde členové podnikového výboru reagovali na zaslaný variantní návrh zaměstnavatele a argumentovali svými připomínkami. Další diskuse se odvíjela nad náborem nových zaměstnanců, udržení stávajících zaměstnanců a poskytování učňovského školství.
Radek Nekola v rámci jednání společných výboru objasnil informaci v nákladní dopravě v rámci roku 2024, kde upozornil na ztrátu v segmentu jednotlivých vozových zásilek až do výše půl mil. Kč a nemožnosti dále křížově financovat tuto ztrátu ze zisku ucelených vlaků. Tento stav je vlivem dlouhodobých dopadů v rozhodnutí Evropské unie o dekarbonizaci průmyslu a dopravy. Tyto dopady mohou znamenat pro společnost ČD Cargo úplný útlum v segmentu jednotlivých vozových zásilek s dopadem do zaměstnanosti, a to v očekávané výši až 2700 zaměstnanců. V rámci diskuse se všichni členové obou podnikových výboru shodli na potřebě prosazovat železniční nákladní dopravu v rámci ČR prostřednictvím státních pobídek, které by zajistili konkurenceschopnost vůči nákladní automobilové dopravě. Pokud nedojde k řešení tohoto problému hrozí nejenom propouštění zaměstnanců, ale také k převodu přepravy z železnice na silnici, který by měl negativní dopad na zvýšený počet kamionů (cca 6000 denně), které se budou pohybovat na českých komunikacích.
Štěpán Lev, předseda PV OSŽ při ČD, a.s
Radek Nekola, předseda PV OSŽ ČD Cargo
Věra Nečasová, tajemnice PV PV OSŽ při ČD, a.s