Petr Rádl se zamýšlí nejen nad nevhodnými lavičkami na zastávce Pyšely

Tentokrát v rubrice Postřehy čtenářů, respektive Dopisy v koši nekončí, uveřejňujeme korespondenci dopisovatele Petra Rádla (i jeho reakci na již v Obzoru zveřejněné články), která dokumentuje, že s některými železničními institucemi není jednoduché jednat… a že je jednat o čem.

Hana Dostálová vzpomíná na příhodu ve výtahu, spojenou s historií jednoho domu

Co my se za ‚totáče’ vlakem nacestovali!! Jasně, byli jsme mladí a ledacos jsme vydrželi: např. před Vánocemi jsme každoročně, a to i několikrát za sezonu, jezdili na nákupy do východního Berlína: ve čtvrtek jsme v zaměstnání spíše skončili a po 13. hodině už rychlíkem Bečva přes půl republiky frčeli do Prahy, do Berlína pak v noci pokračovali lehátky a druhý den (ne)vyspaní jsme od rána jak diví nakupovali (např. ta půlkilová balení mandlí a rozinek jsme odtud vozili už tehdy). Večer po 17té jsme se do Prahy zase vraceli a v Hranicích byli pak v sobotu ráno. Zpočátku jsme jezdili jen do blízkých Drážďan či Lipska, ale obě města bývala houfně zaplněna Čechy. A tak jsme si cestu brzy natáhli až do Berlína – jako město býval už v tom adventním čase překrásně (!!) nazdoben – a každé podlaží obchodních domů bylo velice elegantně naaranžováno – na každém patře byla dominantní vždy jiná a jediná barva (např. zelená, o patro níž pak zlatá atd). Ano, spojili jsme vlastně příjemné s užitečným. U nás se na takovou předvánoční výzdobu až tak nedrželo, proto mi v paměti zůstala!!

Miroslav Zikmund popisuje historii elektrifikace tratě, vedoucí k lipenské elektrárně

Při návratu z exkurze v lipenské elektrárně mi padla do oka informace připomínající, že v roce 2005 proběhla modernizace trati v podobě změny trakční napájecí soustavy, jejímuž zahájení jsem byl přítomen. Jak ten čas letí, ani mi nepřišlo, že to je tak dlouho… Je na místě připomenout další generaci důvody změny napájecí soustavy, informace na internetu důvody neuvádí. V letech 2000 - 2001 byla elektrifikována trať z Českých Budějovic [ČB] do Horního Dvořiště [HD], resp. na státní hranici trakční proudovou soustavou [TPS] 25 kV 50 Hz a dále do pohraniční přechodové stanice Summerau na rakouském území tamní soustavou 15 kV 16,7 Hz. Podle mezistátních dohod vozbu do Summerau zajišťovaly ČSD, resp. zajišťují ČD. Styk soustav je na státní hranici v km 61,097.
Po „koňské“ době, na Gerstnerem vybudované trati, následovala doba parní (v HD byl kolejový triangl pro otáčení parních lokomotiv; obdobný je v Summerau), posléze v nákladní dopravě doba Sergejová vystřídaná dobou Bardotkovou (snížení spotřeby nafty) až se dospělo do doby Laminátkovo-plecháčovo-žehličkové. Nicméně i po elektrifikaci se v různých obdobích objevovala v osobní dopravě ČB - HD z oběhových důvodů motorová trakce a to i na trati do Lipna. „Plecháčovou“ trakci vytlačuje trakce Panterová, do HD jezdí v současnosti plzeňský plecháč pouze na jednom páru Os vlaků.
Na trati z Rybníka do Lipna nad Vltavou (druhé elektrifikované trati na území Českého království) byla používána stejnosměrná TPS - původně 1200 V, později 1500 V. Podrobnou historii lze najít na WIKIPEDII.

Děčínského mistrovství v neobvyklé disciplíně se zúčastnil Miroslav Zikmund

V sobotu 26. srpna se v prostoru vlečky Česko-saské přístavy s.r.o. uskutečnil 12. ročník Mezinárodního mistrovství České republiky v jízdě pákových drezín. Pro úplnost 11. ročník se v roce 2022 nekonal, nikoli z důvodů „covidových“, nýbrž z důvodu rekonstrukce železničního mostu mezi stanicemi Děčín východ dolní nádraží - Děčín Prostřední Žleb, přilehlého tunelu a trati. „Závodní“ kolej totiž vede pod mostem. Délka závodu činí 10 km, jezdí se na úseku dlouhém 1,67 km projížděném tam a zpět celkem 3x. Tým tvoří šestice soutěžících, kteří se průběžně, zhruba po 20 - 30 vteřinách, posunují ve směru hodinových ručiček na další pozici. Během jízdy se každý musí stále, alespoň jednou rukou, držet buď páky, nebo sloupku - jinak by totiž spadl. Hodně času se dá získat / ztratit na obrátce, zastavit se nesmí pomocí brzdy, ale protipohybem páky, pak je nutné drezínu znovu rozpohybovat. K dispozici byly dvě drezíny, jedna závodní, druhá - záložní - sloužila jako tréninková.

Miroslav Zikmund popisuje výlet česko-rakouskou krajinou z Horního Dvořiště do Vyššího Brodu

Nejbližší ŽST tomuto místu je Horní Dvořiště (HD) nacházející se v osadě Český Heršlák, součásti obce HD. Od okamžiku projíždění vlaků EC touto stanicí se dostupnost této stanice, coby turistického výchozího bodu zhoršila. Totéž ovšem platí i o České Kubici, kam se lze dostat „vlakmo“ jen v sobotu a neděli dvěma páry spojů. Na rozdíl od začátku „devadesátek“, kdy se železné opony zbavené pohraničí Šumavy stalo dostupným nočním vlakem 8201, v němž se člověk vyspal, s možností orazit si v Č. Budějovicích, v HD byl turista +/- ve čtvrt na osm… obdobně byly dostupné ŽST na trati do Volar, Nové Údolí nevyjímaje.
V současnosti se dostane turista do HD v úžasných 10:59. ECčko zastavující v Rybníce projede v HD, resp. zastaví „z dopravních důvodů“ na křižování o dvě hodiny dříve… naivní je představa o spojení autobusem. V horším případě se cestující od vlaku v 10:59 potká s autobusem „na návsi“.

Zajímavé články ze zahraničních médií, týkající se evropských, ale i afrických (Maroko) a jihoamerických (Equador) železnic připravil překladatel -sh-

Německo: Pozemní alternativa soukromého tryskáče
Návrat salonního vozu: nová nabídka pro služební i soukromé cesty s luxusním vlakem na přání
Své ovoce přináší i současná diskuse o příspěvku sektoru dopravy ke změně klimatu. Německá cestovní kancelář Railadventure nyní nabízí klimaticky šetrnější, ale stejně exkluzivní alternativu soukromého tryskáče - soukromý vlak Luxon. Ten se skládá z luxusně vybaveného vozu, ve kterém je 8 metrů dlouhý stůl a 5,5 metru dlouhý salonek s barem. Vlak veze vícesystémová elektrická lokomotivou použitelná prakticky na celé evropské železniční síti. Ti, kteří si pronajmou Luxon, mohou být kdykoli vyzvednuti na jakékoli vlakové stanici a cestovat po předem určené trase po hlavních a vedlejších tratích v rámci Evropy.
Spektrum služeb sahá od romantické večeře při svíčkách pro velmi speciální večer pro dva s ničím nerušeným výhledem na hvězdnou oblohu přes panoramatickou střechu, přes služební cesty včetně možnosti pracovat na palubě u konferenčního stolu až pro 20 účastníků, až po exkluzivní prázdninové výlety s rodinou a přáteli včetně dětí, psů a zavazadel.
Cestování je stejně jako kdysi, když cestovala luxusní klientela na počátku 20. století. Jediný rozdíl - soukromý vlak Luxon není muzejním kouskem pro železniční nostalgiky, ale je vybaven veškerým moderním komfortem (např. připojení k internetu přes WLAN na palubě atd.) a lze jej flexibilně využívat s variabilním vybavením, od konference, až po posezení u večeře. Základem je jeden z pěti vagonů Domecar, které Deutsche Bundesbahn v 60. letech minulého století objednala pro síť TransEuropExpress (TEE). Tři z nich jsou v muzeu v původním stavu, jeden je již nepojízdný – a poslední z nich se po rozsáhlých přestavbách stal Luxonem.
Výlet s železniční alternativou soukromého tryskáče samozřejmě není pro lovce výhodných nabídek. Cena za rezervaci se skládá z pronájmu vlaku, nákladů na trasu a vybrané nabídky stravování, kterou poskytují soukromé hotely Munich Geisel. Vaří Tohru Nakamura, šéfkuchař, který je nositelem dvou michelinských hvězd. Vlak Luxon sídlí v Mnichově. Tam stojí na nástupišti č. 18 hlavního nádraží.
Cena: U trasy z Mnichova do Vídně a zpět byste například museli počítat minimálně s 19 000 €. O něco méně stojí cesty výhradně po německé železniční síti, např. Luxon si lze pronajmout od přibližně 14 000 EUR na cestu z Mnichova do Frankfurtu a zpět. Oba cenové příklady však mohou poskytnout pouze hrubou představu o skutečných nákladech. Pokud vás to stále neodradí, Rail Adventures vám může vytvořit nabídku na míru pro vaše individuální cestovní plány.
Zdroj: Transportweb

Pohled do zahraničí – doc. Dr. Roman Štěrba

DB Netz z koncernu Deutsche Bahn (DB) chce s pomocí tzv. ostrovní elektrizace rozvíjet svoji síť konvenční železnice. Výstavba prvních elektrizovaných „ostrovů“ začala ve spolkové zemi Schleswig-Holstein. Elektrizaci trolejovým vedením nebudou mít tratě v celé délce, nýbrž jen v kratších úsecích. Na tratích mohou potom jezdit bateriové vlaky, jejichž akumulátory se dobíjí při jízdě pod trolejí a z baterií se energie využívá při jízdě na neelektrizovaných úsecích. Plánování a výstavba takových ostrovů je významně levnější ve srovnání s liniovou elektrizací celých tratí.

Pohled do zahraničí – doc. Dr. Roman Štěrba

Železniční odbory EVG s podporou představenstva Deutsche Bahn žádají 300 mil. EUR na podporu segmentu jednotlivých vozových zásilek.. Podle EVG je státní podpora nutná, pokud chce Německo splnit své cíle ochrany klimatu. Vládní koalice by podle EVG měla podporu jednotlivým vozovým zásilkám zahrnout již do spolkového rozpočtu pro rok 2023, který se bude schvalovat v polovině listopadu.

Pohled do zahraničí – doc. Dr. Roman Štěrba

Varamis Rail, nový železniční dopravce v Británii, ve spolupráci s provozovatelem dráhy Network Rail, Eversholt Raik, Steer Consultancy a dalšími partnery v sektoru logistiky spustil inovativní železniční nákladní přepravu kusových zásilek s nulovými emisemi uhlíku. Služba je zákazníkům k dispozici od 9. ledna mezi Skotskem a Midlands v pracovní dny. Cílí na expresní kusové zásilky primárně s doručením spotřebního zboží do druhého dne. Službu dopravce realizuje v přestavěných elektrických 4vozových jednotkách (dříve používaných v osobní dopravě) pro přepravu balíků. Zkušební provoz probíhal od října 2022 a v jeho rámci se otestovala robustnost a praktičnost služby a umožnilo se logistickým společnostem službu otestovat.

Pohled do zahraničí – doc. Dr. Roman Štěrba

V roce 1992 Spolkový sněm poprvé zadal elektrizaci železniční tratě mezi Hofem a Marktredwitz v Horních Frankách. Do dnešního dne je však projekt stále ve fázi plánování, stejně jako část "východního koridoru" jižně od Marktredwitz do Weidenu, Regensburgu a dále do Rakouska. Podle nepotvrzených prohlášení zúčastněných stran nemusí být nepřetržitý elektrický provoz možný dříve než v roce 2037. Poslanci Spolkového sněmu z regionu si první datum přivezli z jednání s vedením DB v roce 2017. Ke konci roku 2022 projekt ještě nebyl zahájen a v současné době je daleko od realizace.

Vladimír Selucký skládá hold motorovému vozu M 131.1, známu pod přezdívkou Hurvínek

 

V roce 1948 vyjel z bran Tatry Kopřivnice prototyp motorového vozu M 131.101, později známý pod přezdívkou Hurvínek. Ještě téhož roku byla zahájena sériová výroba, která pokračovala až do roku 1956. Výroba se postupně přesunula z Kopřivnice do Vagónky Tatra ve Studénce. Celkem bylo vyrobeno úctyhodných 549 vozů. Stotřicetjednička byla vybavena vzduchem chlazeným dvanáctiválcem Tatra T 301 o výkonu 155 k při 1600 ot./min. (114 kW) odvozeným od motoru, kterým byly vybaveny legendární nákladní automobily Tatra 111. Přenos výkonu byl mechanický, velkoprostorový oddíl pro cestující nabízel 48 míst k sezení.

Miroslav Zikmund popisuje martýrium s vytvořením nového loga Českých drah v roce 1993

Rozpadem federálního státu a zánikem společného železničního podniku ČSD k půlnoci 31. 12. 1992 přestalo být aktuální oválné logo ČSD. Slovenský nástupnický podnik - tehdy unitární Železnice Slovenské republiky to měly relativně snadné. Naproti tomu u českého nástupnického dopravce, Českých drah se dalo logo ČSD i nadále využívat jako zkratka „ČeSké Dráhy“. Nově nastoupivší ministr dopravy, PhDr. Jan Stráský se pokusil při jednání v Bratislavě tuto teorii obhájit, leč neuspěl. Jako pracovník „generálního ředitelství ČD“ zařazený do „Kanceláře ředitele“ v pozici tiskového mluvčího ČD - s povinností vykonávat i jiné činnosti podle pokynů zaměstnavatele - dostal jsem za úkol toto, dnešní terminologií, „projektově zmanažerovat“. Po konzultaci s nejbližším šéfem jsme se shodli na veřejné soutěži, aniž bychom měli reálnější představu, jak to udělat. Pokyn, „abych to nějak udělal“, mi byl sympatický od dob působení v lokomotivním depu - kdy nás takto úkoloval provozní náměstek, jehož jsem si pro jeho profesní vystupování a velkorysost velmi vážil, a dodnes na něj v dobrém vzpomínám. V dnešní době takový profesní formát chybí…

Právě přítomno: 297 hostů a žádný gestor