Stanislav Hájek přeložil ze zahraničních médií zajímavosti ze světa evropských i světových železnic

Vlak dražší než letadlo, obrovský lodní a železniční projekt EU a USA, rozšíření dálkové dopravy mezi Německem a Rakouskem, nové vysokorychlostní tratě v jižní Číně, transafghánská železnice, SBB šetří elektřinu, Německo bude stavět tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí, nejrychlejší vlak v Číně, přepady vlaků v v Nigerii - to vše se dočtete v následujících článcích.

Cestování vlakem v Evropě je o 71 % dražší než cestování letadlem
Pokud chcete cestovat po Evropě klimaticky šetrným způsobem, musíte často sáhnout hlouběji do kapsy: často je levnější cestovat letadlem než vlakem. Fakt, který kritizuje ekologická organizace Greenpeace. Při cestování Evropou je klimaticky šetrný vlak často dražší než letadlo. Oznámila to ekologická organizace Greenpeace, která porovnala ceny jízdenek pro oba druhy dopravy na 112 linkách napříč Evropou v několika rezervačních časech.
Organizace oznámila, že železniční spojení jsou pro zákazníky o 71 % dražší než lety letadlem poškozující klima. Díky své centrální poloze je ve Švýcarsku spojení vlakem prakticky všude. Nízkonákladové letecké společnosti jsou navíc málo zastoupeny. Přesto byl vlak v 70 % spojů dražší. Lety do Španělska byly výrazně levnější díky dvěma nízkonákladovým poskytovatelům s přímým spojením. Nejdražší jízdenka na vlak z Curychu do Madridu stála přes 480 CHF. Létání do Záhřebu bylo levnější pouze ve dnech s přímým levným letem. Pro Curych-Brusel stál vlak méně než let. Ženeva - Paříž byla sedm dní z devíti levnější kvůli každodennímu letu Easyjet.
Z 31 spojů s výchozím nebo konečným bodem v Německu byl vlak v polovině případů dražší. Největší cenový rozdíl testeři zaznamenali na trase Barcelona – Londýn, která by měla stát vlakem až 384 EUR. To je 30x více než letadlem s cenou letenky 12,99 EUR. Vlaky na trasách Hamburk - Brusel a Hamburk - Mnichov byly vždy levnější.
Stále více lidí chce cestovat vlakem a vzdávat se letů, ale nedostatek daně z petroleje a dalších dotací pro letecký průmysl, které poškozují klima, deformují ceny. Toto je nouzové přistání pro mnoho dobrých rozlišení a ochranu klimatu.
Z Watson.ch, 20. 07. 2023, zpracoval sh

EU a USA zahajují se svými partnery obrovský lodní a železniční projekt
Čína již zhruba deset let otevírá nové obchodní cesty za pomoci „Nové hedvábné stezky“ a rozšiřuje tak svůj vliv. Nyní tomu chtějí USA a jejich partneři čelit. Evropská unie, USA a další partneři zahájili obrovský železniční a lodní projekt. Má lépe propojit Evropu, Blízký východ a Indii, jak oznámili zúčastnění na summitu G20 v Dillí. Jedná se o dosud nejpřímější spojení mezi Indií, Perským zálivem a Evropou – s železničním spojením, které by zrychlilo obchod mezi Indií a Evropou o 40 %.
Americký prezident Joe Biden také označil projekt za „historický“. Spojené státy, Indie, Saúdská Arábie, Spojené arabské emiráty a Evropská unie se proto dohodly na odpovídajícím prohlášení o záměru. Projekt je určen k podpoře růstu v několika kritických oblastech světa. Zlepší také integraci na celém Blízkém východě – zapojí „některé nepravděpodobné partnery“ v regionu. Indie by také měla být propojena s Evropou způsobem, který nejen umožní „efektivnější přepravu zboží“, ale také posílí spolupráci v oblasti energetiky a digitálu.
Projekt má být financován mimo jiné prostřednictvím iniciativy EU Global Gateway. V příštích několika letech plánuje investovat až 300 miliard EUR do infrastruktury rozvíjejících se a rozvojových zemí. Projekt konkuruje čínské „Nové hedvábné stezce“, na které Čína pracuje v mnoha zemích již léta. Již nyní jsou například naplánovány projekty na výrobu energie s klimaticky neutrálním vodíkem v Africe a nové podvodní kabelové spojení pro přenos dat mezi EU a Latinskou Amerikou.
Skupina předních demokratických průmyslových zemí G7 zahájila před dobrými dvěma lety iniciativu globální infrastruktury, aby mohla konkurovat Číně. Projekt se vrací k Bidenově iniciativě a je považován za rámec pro nový projekt, který byl nyní oznámen. Cílem je mobilizovat stovky miliard dolarů na investice do infrastruktury. Investovat by se mělo i do nových železničních tratí v Africe.
Z Bahnblockstelle, 08. 09. 2023, zpracoval sh

Více dálkových vlaků včetně nočních spojů mezi Německem a Rakouskem
(BERLÍN) Noční vlaky se už léta těší stále větší oblibě. Deutsche Bahn (DB) a Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) proto připravují nové spoje. Od prosince t.r. přibudou nové možnosti cestování vlakem z Německa do Rakouska a zpět. Se změnou jízdního řádu bude zřízeno nové spojení ICE vlakem mezi Hamburkem a Vídní přes Berlín a Norimberk, jak oznámily DB a ÖBB. Kromě toho bude každý den jezdit vlak ICE z Berlína přes Frankfurt nad Mohanem a Stuttgart do Innsbrucku. Toto spojení je zatím nabízeno pouze o víkendech. Rozšiřuje se také nabídka nočních vlaků: DB a ÖBB nabízejí od prosince spojení Nightjet do Paříže a Bruselu z Berlína a Vídně. Tyto spoje budou zpočátku jezdit třikrát týdně, od podzimu 2024 pak denně. Noční vlakové spoje na těchto trasách zatím ÖBB a DB nemají. Soukromá společnost European Sleeper už pár měsíců nabízí noční cesty z Berlína do Bruselu přes Amsterdam.
Nová spojení z Berlína do Paříže a Bruselu jsou „silným znamením, že DB a ÖBB věří v produkt nočních vlaků a budou poskytovat více služeb“.
Přehled dalších novinek v dálkové dopravě mezi Německem a Rakouskem:
– od prosince budou mezi Mnichovem a Salcburkem jezdit dálkové vlaky každou hodinu od 6 do 21 hod;
– vlak ICE 4 bude od změny jízdního řádu nasazen na trase Frankfurt nad Mohanem – Mnichov – Salzburg – Klagenfurt;
– od dubna 2024 budou mezi Mnichovem a Itálií postupně jezdit vlaky Railjet nové generace s „komfortem na úrovni ICE“;
– od přelomu roku 2024 budou nasazeny nové vlaky ÖBB Nightjet, nejdříve spoje Hamburk - Vídeň a Hamburk – Innsbruck; další spoje mají následovat v průběhu roku 2024.
Nové vlaky Nightjet s max. rychlostí až 230 km/h mají nabízet novou úroveň komfortu mimo jiné prostřednictvím jednotlivých kabin (minikabin) v lehátkových vozech a úrovně vstupu pro osoby se sníženou pohyblivostí.
Z Bahnblockstelle, 05.09,2023, zpracoval sh

Výstavba nové vysokorychlostní železnice v Guangdongu je v plném proudu
V poslední době pokračuje výstavba obtížných a prioritních projektů vysokorychlostních tratí mezi Šeng-cen a Jiang-men, dvěma důležitými městy v provincii Guangdong v jižní Číně. Při stavbě tunelu Jangť-šan a spojovací části tunelu Šen-cen-Donggaun začali dělníci pracovat již na ražení tunelů. To znamená, že se výrazně urychlí výstavba celé trasy.
Železnice Šeng-cen a Jiang-men je důležitou součástí vysokorychlostní železniční sítě (VRT) v pobřežních oblastech v rámci národního plánování „osmi vertikálních a osmi horizontálních“ železnic. Hlavní trať VRT je dlouhá asi 116 kilometrů.
Z German.china.org.cn, 08. 09. 2023, zpracoval sh

Zelená pro stavbu Transafghánské železnice
18. července 2023 delegace JSC „Uzbekiston Temir Yo'llari“ („Železnice Uzbekistánu“), Správy železnic Pákistánu a Afghánistánu, vedly závěrečná jednání o výstavbě transafghánské železnice v Islámábádu. (Pákistán). Strany diskutovaly o různých aspektech tohoto projektu, včetně mechanismů pro získávání financí, výstavby, technických detailů a harmonogramů realizace, hlásí specialisté EastFruit.
Transafghánská železnice je významným projektem na vytvoření přímého železničního spojení mezi Uzbekistánem a Pákistánem přes Afghánistán, aby se umožnil efektivnější obchod a logistika. V důsledku jednání podepsaly Pákistán, Uzbekistán a Afghánistán společný protokol o výstavbě transafghánské železnice, uvádí ARY News. To dalo oficiálně zelenou realizaci projektu Transafghánské magistrály.
Podle uzbecké strany zkrátí 760 km dlouhá železnice přes Afghánistán dobu dodání zboží do Pákistánu asi o 5 dní a sníží náklady na dopravu minimálně o 40 %. Očekává se, že projekt v hodnotě až 6 miliard USD bude dokončen do konce roku 2027 a do roku 2030 budou vlaky na transafghánské železnici schopny přepravit až 15 milionů tun nákladu ročně.
Z EastFruit, 07. 09. 2023, zpracoval sh

Jak chtějí SBB ušetřit spoustu elektřiny
Od letošního jara se strojvedoucím Švýcarských spolkových drah (SBB) na každém hlavním návěstidle ukazuje, o kolik sekund jsou před nebo za ideálním jízdním řádem. SBB tak chtějí nejen zlepšit svou dochvilnost, ale také dále snížit spotřebu energie. Protože toto zobrazení umožňuje strojvedoucímu optimálně přizpůsobit styl jízdy aktuální dopravní situaci – lze například zabránit energeticky náročnému zrychlení.
Algoritmus vypočítá strategii jízdy
Nové zobrazení dochvilnosti – v žargonu SBB zkráceno na „PüA“ doplňuje již přijatá opatření k zajištění stabilnějšího jízdního řádu. Optimalizovaný jízdní profil (vPRO) byl představen v roce 2020. To informuje strojvedoucího o optimální strategii jízdy, která je vypočítána přibližně hodinu před odjezdem pomocí aktuálních informací o provozu, jak vysvětlil Matthias Tuchschmid, manažer programu úspory energie SBB.
Například místo toho, abyste jeli na úseku maximální možnou rychlostí a spotřebovávali spoustu energie s vysokým odporem vzduchu, abyste pak znovu zabrzdili a pomalu se rozjeli, algoritmus určí průměrnou rychlost, kterou je třeba jet, aby vlak jel podle jízdního řádu. V dubnu představený „PüA“ nyní ukazuje strojvedoucímu na jeho tabletu na první pohled odchylku na sekundu od vypočítaných časů optimálního jízdního profilu. Strojvedoucí dostává aktualizaci každých 30 nebo 40 sekund a může podle toho včas reagovat. "Čím vyšší jsou hodnoty dochvilnosti, tím nižší je absolutní množství elektřiny dodávané do trakčního vedení," uvedlo SBB. Vlak, který jede včas, může jezdit energeticky efektivněji. A také neblokuje další vlaky, které pak mohou také jezdit po síti bez zbytečného brzdění a energeticky náročného zrychlování.


Na zelené vlně
V roce 2015 představila SBB také systém „Adaptive Steering (ADL)“, kterému říkají „zelená vlna“. Pokud strojvedoucímu hrozí zastavení před návěstidlem, je strojvůdce včas upozorněn a je mu doporučena nižší rychlost, aby se předešlo zbytečnému zastavení – a později energeticky náročnému rozjezdu. Podle SBB ušetří „ADL“, která se v současné době používá v nákladní dopravě, přibližně 70 gigawatthodin energie ročně. A díky «vPRO» potřebují každý rok o 50 gigawatthodin méně. „PüA“ je nyní „dalším nástrojem pro přesnější, stabilnější a tím i energeticky účinnější železniční provoz“. Jeho vývoj stál kolem 400 000 CHF. Tyto náklady by se měly zaplatit za půl roku, díky dosaženým úsporám energie.
Dnes by vlaky spotřebovaly zhruba o čtyři procenta méně energie než v roce 2010 – a to i přesto, že jezdí zhruba o 15 % více vlaků než tehdy. Do roku 2030 chce SBB zvýšit svou energetickou účinnost o 30 %.
Z Watson, 29. 06. 2023, zpracoval sh

Německo musí do roku 2050 postavit tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí
(BERLÍN) Německo bude muset v příštích desetiletích masivně rozšířit své tratě pro vysokorychlostní vlaky. Vyplývá to ze studie skupiny, kterou zadaly Deutsche Bahn (DB) a další evropské železniční společnosti. Vysokorychlostní síť v Německu má velké mezery, na kterých ICE vlaky nemohou zrychlit ani na 200 km/h – namísto až 300 km/h jako na vysokorychlostních tratích (VRT). Podle studie se očekává, že VRT v Německu do roku 2050 dosáhnou délky na více než 6000 kilometrů, v současnosti to je kolem 1800 km.
V pozadí jsou plány EU na prosazení celoevropských spojení vysokorychlostními vlaky. Do roku 2030 se očekává, že se takto řešená doprava oproti roku 2015 zdvojnásobí – do roku 2050 dokonce ztrojnásobí. To říká „Strategie udržitelné a inteligentní mobility“ EU. Cílem je, aby do roku 2050 byly všechny metropolitní oblasti v Evropě propojeny pravidelnými spoji vysokorychlostními vlaky.
Autoři studie počítají, že poptávka po železniční dopravě by s takovou metropolitní sítí vzrostla o 9 procentních bodů, zatímco letecká a automobilová dopravě by výrazně klesla. Tím by byly splněny klimatické cíle, které si EU stanovila ve své iniciativě Green Deal. Podle toho musí být emise CO2 způsobené v sektoru dopravy do roku 2050 sníženy o 90%. K tomu by měla významně přispět železnice. Německo by podle studie muselo vybudovat nejvíce kilometrů VRT ze všech zemí EU – také proto, že by země měla díky své centrální poloze v Evropě fungovat jako uzel do různých směrů. Španělsku a Francii chybí asi jen 2000 km VRT, v Německu více než 4000 km. Cestovní časy by se měly výrazně zkrátit. Největší pokrok (zkrácení cestovních časů) podle propočtů zaznamenají cesty do východní a jihovýchodní Evropy, kam stále chybí jakékoliv vysokorychlostní spojení.
„Doba jízdy z Berlína do Budapešti by se zkrátila o více než polovinu,“ říká Michael Peterson, člen představenstva DB pro dálkovou osobní dopravu. Do Vídně se dnes dostanete z Berlína stejně rychle jako do Paříže z Frankfurtu nad Mohanem. Vilnius by byl z Berlína dosažitelný za třetinu současné doby.
Z Bahnblockstelle, 7. 7. 2023, zpracoval sh

Vlak dosáhl rychlostní rekord
Čínský rychlovlak CR450 je rychlejší než jakýkoli sportovní vůz. Nyní překonal rekord. Nejrychlejší německý vlak je ICE 3 s maximální rychlostí 330 km/h. V běžném provozu, ale rychlost většinou klesne hluboko pod hranici 300 km/h. V Číně jezdí vlaky na některých tratích mnohem rychleji, v běžném provozu 350 km/h. Čínský vysokorychlostní vlak CR450 je ještě rychlejší, když dosáhl rychlosti až 453 km/h!
Čínská železnice nyní vytvořila nový rychlostní rekord, jak uvádí China Railway. Rychlostí 453 km/h se CR450 dokonce přibližuje vlakům Maglev. Rychlostní rekord byl vytvořen během testovací jízdy v provincii Fujian. Čína provozuje největší vysokorychlostní železniční síť na světě a má také mnoho vlaků využívajících technologii magnetické levitace. Zde je možná rychlost až 500 km/h, protože vlaky jezdí se na vzduchovém polštáři. Vzhledem k tomu, že vlaky s magnetickou levitací se nepoužívají všude v zemi, má CR450 jezdit na konvenčních úsecích tratí a pomáhat zde zkrátit dobu cestování.
Francouzské dráhy také v současné době zkoumají možnost přeměny svého stávajícího kolejového systému na technologii magnetické levitace. Kanada naopak chce přepravovat cestovatele přes vakuovou trubici rychlostí až 1200 km/h. FluxJet se má stát alternativou k Hyperloopu. Vlak by tak byl rychlejší a ekologičtější než běžná komerční letadla.
Z Netzwelt, 06. 07. 2023, zpracoval sh

Všimli jsme si
V březnu 2022 byl kvůli přepadení osobního vlaku zastaven železniční provoz mezi Abudžou (hlavní město Nigerie) a Kadunou. Velké množství cestujících bylo při tom zabito, část byla unesena. Od začátku prosince 2022 se vláda Nigerie rozhodla osobní přepravu opět obnovit, když byla přijata zvýšená bezpečnostní opatření. Přesto na počátku lednu 2023 došlo v Nigerii opět k přepadení, když tentokrát to bylo na čekající cestující na stanici Igueben-Ekehen na jihu Nigerie. Při tomto přepadení bylo 32 čekajících cestujících uneseno.
Z LOK Magazin, 04. 2023, zpracoval sh

 

Právě přítomno: 193 hostů a žádný gestor