OBZOR ke stažení

Zájem mladých lidí o práci na železnici v posledních letech dramaticky poklesl a železniční podniky se v současné době potýkají s nedostatkem odborníků prakticky ve všech profesích. Perspektivy přitom nejsou nijak růžové. Nejinak je tomu i u bývalých drážních podniků (někdejší Železniční opravny a strojírny – ŽOS), které rovněž pociťují úbytek mladých lidí. Jak to konkrétně vypadá v podniku CZ LOKO Česká Třebová (bývalé ŽOS) zmiňuje v rozhovoru pro časopis Obzor č. 18 předsedkyně ZO OSŽ CZ LOKO Česká Třebová, Magdalena Stránská.

Odložení sportovních her seniorů, vliv koronavirové epidemie na práci Rady seniorů OSŽ, ale i hodnocení současné situace na železnici pohledem seniorů – na tyto a další otázky odpovídá předseda Republikové rady seniorů OSŽ Kurt Mužík v rozhovoru, který vyšel v Obzoru č. 17.

MD ČR ve svém návrhu „Koncepce veřejné dopravy 2020 – 2025 s výhledem do roku 2030“ z června tohoto roku popsalo jednotlivé možnosti budoucího řešení jízdních výhod, nicméně z této koncepce nevyplývá žádné jednoznačné zadání řešení, spíše se jedná o základní popis různých možností předložených k odborné, právní a politické diskusi. Rozhovor s předsedou OSŽ Mgr. Martinem Malým nejen na téma systémové dořešení problematiky režijních jízdních výhod otiskl čtrnáctideník Obzor č. 16/2020, který vyšel dnes (17. 8. 2020).

Na jednu stranu chce Správa železnic na nádražích omezit pivnice, bary, které přitahují nepřizpůsobivé osoby, na druhou stranu jsou ale v železničních stanicích pracovníci bezpečnostních agentur, kteří by měli nepřizpůsobivé osoby vykázat. Přesto kiosky a restaurace z nádraží ke škodě slušných cestujících mizí. Proč? zeptali jsme se Bc. JIŘÍHO SVOBODY, MBA, generálního ředitele Správy železnic.

Vláda v pondělí 29. 6. 2020 rozhodla, že velkým dopravním firmám včetně Smartwings umožní žádat o garance z podpůrného programu COVID Plus. Ale letecká skupina Smartwings, do níž patří i ČSA, přesto oznámila, že propustí až šest set zaměstnanců. Důvodem jsou finanční problémy po koronavirové krizi. To je ten program, který jste měli slíbený od ministra Havlíčka? Program možná pomůže firmám, ale ne zachování zaměstnanosti, nakonec i drážní firmy začnou propouštět, nebo se mýlím? Jak hodnotíte podpůrný program COVID Plus? zeptali jsme se předsedy OSŽ Mgr. Martina Malého.

Epidemie koronaviru v naší republice ustupuje a souběžně s tím se začínají postupně uvolňovat vládou nařízená zpřísnění života. Ta se dotkla i sportovní oblasti, oblasti rekreací, dětských letních táborů a rekreačních pobytů ať již v naší republice, či v zahraničí. Jak se tato omezení dotkla železničářského sportu a rekreací a co vše bylo nutné učinit k jejich dodržení? Jaká je situace v těchto oblastech nyní? V rozhovoru pro časopis Obzor č. 13 odpovídá na tyto otázky Ondřej Šmehlík, vedoucí mezinárodního oddělení OSŽ.

Eliminace rizika pro každého z nás je hlavně v uvědomění si osobní zodpovědnosti za své chování, a to ve smyslu chránění sebe sama, například použitím respirátoru nebo roušky v prostorech s velkou koncentrací osob, jako je například letiště, nádraží a podobně, říká v rozhovoru MARTIN VAVREČKA, místopředseda OSŽ pro správu majetku.

Správa železnic na konci května dokončila rekonstrukci Negrelliho viaduktu a v pondělí 1. června se na něj po 35 měsících vrátily vlaky. V pátek 29. 5. 2020 si celou stavbu prohlédl premiér Andrej Babiš v doprovodu vicepremiéra a ministra dopravy Karla Havlíčka, generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody a předsedy představenstva zhotovitele, společnosti HOCHTIEF CZ, Tomáše Korandy. Památkově chráněný most slouží dopravě v hlavním městě od 1. června roku 1850.

Propad výroby, způsobené koronavirovou pandemií, se projevil i na výkonech největšího železničního nákladního přepravce – společnosti ČD Cargo, a. s. Vedení podniku v souvislosti s tím jednalo se zástupci PV OSŽ ČD Cargo o způsobu řešení nové situace. Jak se jednání vyvíjelo, k jakému závěru dospělo a jak se krize projevila na zaměstnanosti? Na tyto a další otázky odpovídá v rozhovoru pro časopis Obzor č. 11 předseda Podnikového výboru OSŽ při ČD Cargo Radek Nekola.

O tom, jak železnice a její zaměstnanci zvládají koronavirovou epidemii z pohledu BOZP a zda „bezpečáci“ řešili nějaké osobní spory související s epidemií koronaviru jsme si povídali s JUDr. PETREM KOŽMÍNEM, LL.M., vedoucím oddělení BOZP OSŽ-Ú.

Hasičská záchranná služba (HZS), spadající pod Správu železnic, zajišťuje provozuschopnost dopravní cesty a bezpečnost na železnici, přičemž v současné době jí přibyly další mimořádné úkoly, související s vládou vyhlášeným nouzovým stavem v celé republice. Jak se hasiči v této době vyrovnávají se složitou situací? Které úkoly navíc je čekaly a stále čekají? Jsou dostatečně vybaveni? A jaké nové poznatky získávají? Na tyto a další otázky odpovídá Marcel Bortl předseda Výboru OSŽ HZS Správy železnic, hasič Jednotky požární ochrany (JPO) Přerov.

Vzdělávání nových zaměstnanců v oblasti železniční dopravy, povinné udržovací školení v oblasti železniční dopravy, jazykové vzdělávání, manažerské vzdělávání, RID (přeprava nebezpečných věcí po železnici), školení řidičů referentů, svářečská škola, psychologické služby, to všechno jsou služby, které nabízí Dopravní vzdělávací institut (DVI), a. s. Kdo přišel na nápad nabídnout zaměstnancům Skupiny ČD možnost využít pomoci psychologů z Dopravního vzdělávacího institutu? zeptali jsme se Mgr. BLANKY HAVELKOVÉ, předsedkyně představenstva DVI, a. s.

Právě přítomno: 196 hostů a žádný gestor