CK ČD travel nabízí pobyty od Albánie po Zanzibar, v tuzemsku má v nabídce více než 100 hotelů. Ročně CK ČD travel odbaví okolo 14 tisíc klientů, o letošní rekreační sezoně jsme si povídali s Mgr. BLANKOU JÍŠOVOU, ředitelkou CK ČD travel

Jsme na prahu nové sezony, jaká bude?
Pokud se nestane něco neobvyklého tak skvělá.

Lidé mají rádi čísla. Dá-li se to spočítat, kolik destinací máte v nabídce na letošní sezonu a jak se tento počet liší od loňského roku? Jaká je kapacita těchto destinací a kolika klientům CK ČD travel můžete nabídnout rekreaci? Mimochodem: Kolik klientů ročně „odbavíte“?
V destinacích se už nedá nikam moc růst…, díky spolupráci s největšími CK a vlastní nabídce pobytů v tuzemsku máme asi nejširší nabídku na trhu. Pokud bych to měla shrnout, tak od Albánie po Zanzibar. A v tuzemsku nabízíme více než 100 hotelů. Ročně odbavíme okolo 14 tisíc klientů.

O jakou lokalitu či destinaci je mezi klienty CK ČD travel největší zájem?
Letos ještě vedou tuzemské pobyty, které získaly na popularitě v období covidu. Do hledáčku klientů se vrací Řecko, Chorvatsko, Egypt a Turecko.

Loňský a předloňský rok výrazně poznamenala pandemie COVID-19, kdy činnost CK ČD travel byla, teď cituji slova jednatele Dr. Miroslava Kaprálka, „…velice obtížná, kdy koncepční práci vystřídal stres“. Miroslav Kaprálek k tomu dodal: „Poděkování patří i ředitelce Mgr. Jíšové, která dokázala, že je ženou na svém místě!“ Jak se vám to poslouchá?
Poslouchá se to hezky, ale vzpomíná se na to špatně. Byl to vysoce stresový rok pro nás všechny. Klienti měli pocit, že my víme, jak se bude situace vyvíjet a chtěli po nás prognózy a záruky. Na jednu stranu jsme je chápali…, šlo o jejich peníze a dovolené. Ale na druhou stranu bylo dost naivní si myslet, že my víme více než vlády okolních států.

Podle výroční zprávy jste se v roce 2021 s pomocí rezervního fondu vyrovnali se ztrátou roku 2020, takže do nové sezony vstupujete s čistým štítem?
Ano, a jsem za to velice ráda. Díky velkému úsilí a operativním změnám v nabídce i stylu práce jsme dokázali ztrátu vyrovnat.

Ne ale všichni CK ČD travel fandí, občas se objeví i nepřejícné názory, například v souvislosti s možností, kdy zaměstnanec dostane finanční příspěvek na ruku a bude si moci požádat o rekreaci kdekoliv. Miroslav Kaprálek před tím varuje, tvrdí, že dojde nejen ke ztrátě kontroly nad použitím finančních prostředků z FKSP, ale i ke ztrátě férovosti v přístupu ke klientům…
To je opravdu citlivá věc. Pravdou je, že pokud se centrální fond rozdělí stejným dílem, pak každému zaměstnanci zůstane zanedbatelná částka, kterou snad ani není možné nazývat benefitem. Nyní může jak zaměstnavatel, tak i odbory prezentovat příspěvek na dovolenou jako významnou pomoc. Často se nám stává, že díky dotaci může rodina s více dětmi jet k moři - 20 000Kč je někdy i polovina nákladů. Bez příspěvku by si to nikdy nemohli dovolit. A pokud se týká námitek, že jsou zaměstnanci omezeni pouze výběrem od ČD travel, pak by se nemělo zapomínat na nesporné výhody: klienti si vybírají z obrovské nabídky i CK Čedok, Exim, Fischer, Travel family…, to jsou největší CK na trhu. My jsme prostředníkem mezi nimi a klientem. Vyhledáváme jen takové partnery, kteří jsou spolehliví. Například s Firo Tour jsme ukončili spolupráci při prvních náznacích problémů. A když v minulém roce zkrachovali, neměli jsme u nich jediného klienta. Nebo naopak: zkrachovala CK Melissa, ale našich klientů se to vůbec nedotklo, protože jsme byli schopni domluvit se přímo tak, aby klient nebyl obtěžován.
Na druhou stranu máme na zřeteli i zájmy zaměstnavatelů. Když už vkládají tak velké prostředky do Sociálního fondu, měly by být správně využité. Jako jediná CK dokážeme při zrušení zájezdů vracet dotace zpět do fondu, což se masivně projevilo v době covidu. Často se stává, že při stornu klienti nechají zálohy propadnout, protože to je „jen dotace“, tedy ne jejich vlastní peníze. A zaměstnavatel tak platí něco, co nebylo využito.

V nabídce máte i destinace nabízené jinými, takzvanými spřátelenými CK, které to jsou a jaká je s nimi spolupráce?
Již několik let spolupracujeme s těmito CK: Brenna, Canaria Travel, Čedok, Exim, Fischer, Mayer Crocus, Nevdama, Travel Family (VTT, Viamare, Vítkovice Tours, Kovotour). Jedná se o cestovky, které mají proklientský přístup. Z toho důvodu jsme například ukončili spolupráci s Blue Style. Jejich chování při vydávání vlastních Covid poukazů bylo velice agresivní a dopláceli na něj klienti. I dnes zdražení zakoupených zájezdů připouští pouze Blue Style. Naopak Čedok, Exim i ČD travel ceny „drží“ navzdory zvyšujícím se nákladům. Naši klienti nejsou pouze jména, ale jsou to kolegové a jezdí s námi mnoho let. Záleží nám na každém z nich.

Michael Mareš

Rozhovor s Mgr. Blankou Jíšovou vyšel 13. 6. 2022 v Obzoru č. 12

Právě přítomno: 439 hostů a žádný gestor