Již 1803 vlaků vybavených systémem ETCS, 3500 proškolených strojvedoucích a 110 km tratí. S tím vstupuje česká železnice do nové éry: výhradního provozu evropského vlakového zabezpečovače ETCS, který začal od 1. ledna hlídat provoz postupně na celkem 622 km hlavních tratí v ČR. Jednotný systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak.
„Po dvou letech závěrečné fáze intenzívního testování, ladění systému, přípravy dopravců i infrastruktury a sbírání informací z testovacího výhradního provozu na moravské trati mezi Olomoucí a Uničovem tu konečně máme okamžik, kdy startuje toto plošné zavádění vyšší míry zabezpečení české železnice. Začínáme v průběhu ledna 2025 více než 600 kilometry nejvytíženějších tratí s plnohodnotnou verzí systému ETCS. Jako první je na řadě více než 100 km nejvytíženější trati u nás mezi Přerovem a Českou Třebovou,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
„Zavádění ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů. Chtěl bych proto ocenit snahu tisíců lidí různých profesí, kteří se na přípravách v posledním desetiletí podíleli,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Evropský zabezpečovač bude nově dohlížet na přibližně 50 tisíc vlaků měsíčně. Zprvu to bude převážně na klíčových úsecích hlavních koridorů, což představuje víc než 42 procent provozních výkonů vlaků na síti Správy železnic. Na vytížené regionální trati mezi Olomoucí a Uničovem je výhradní provoz ETCS zavedený už dva roky.
„Nyní proškolených 3500 strojvedoucích znamená, že dopravci mají spolu aktuální potřeby ke spuštění výhradního provozu dle harmonogramu. Školí se ale samozřejmě dál,“ říká ke startu nového zabezpečovače ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.
Z tiskových zpráv MD ČR a Správy železnic, s.o.